Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 augusti 2018

gamla böcker - helgfråga

Gamla läsvärda böcker, undrar Mia i Helgfrågan;
Klassiker funkar alltid, dåliga böcker blir inte klassiker.
Bonusfråga: tips mot trötthet: bra mat och vila, någon hobby.
Mias Helgfråga

17 kommentarer:

znogge sa...

Klassiker blir just klassiker av en anledning så de är oftast säkra kort!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, precis, trevligt att lära kännä fler av dem.

Mösstanten sa...

Ja, och det finns ju klassikernas alla möjliga slag. En barnboksklassiker kan sitta fint om man är trött.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, perfekt läsning när en är trött.

Ama de casa sa...

Vila är verkligen ett bra knep att ta till mot trötthet :-D

Ylva sa...

Ibland frågar lärare efter nya klassiker. Det beror ju på hur gamla de får vara för att vara klassiker. Jag vill tex gärna kalla Elsie Johanssons Nancytrilogi för en ny klassiker.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, universalt oberoende av ålder eller kön :)

Ylva, Elsies trilogi är intressant svensk kvinnohistoria.

Mrs Calloway sa...

jag behöver sömn. har svårt att bara vila om med det menas göra ingenting

Boklysten sa...

Vila är bra!

Bokdamen sa...

Trevligt med äldre böcker!

Villa Frejas bokblogg sa...

Håller med, en klassiker är en klassiker av en anledning.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag kan vila överallt, somna i tandläkarstolen :)

Boklysten, visst är det skönt!

Bokdamen, intressant med äldre böcker!

Freja, alla klassikerälskare kan inte ha fel.

Lottens Bokblogg sa...

Smaken är ju delad, så ibland kan jag tycka klassiker är dåliga. Finns inget objektivt "bra eller dåligt" anser jag...

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, enkelt är det inte... smaken är ju olika.

Åsa sa...

Utmärkt att varva med klassiker emellanåt. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, lite nyfiken om de verkligen är så bra :)

Mia Eggimann sa...

Vila är nog bra men då skulle jag vila hela tiden.