Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 september 2018

Allting växer av Lyra Koli

Kanske en passande bok nu under valtider:  "På jakt efter förklaringar söker sig Jossi till politiken. Men de etablerade partierna visar sig vara fulla av floskler. Snart dras hon i stället in i en radikal organisation, som tror att lösningen på allt är att omvandla människans relation till naturen."
Allting växer av Lyra Koli (f.d. Ekström Lindbäck) börjar med att Jossi åker på bröllopsresa till en klimatkontrollerad zon i Paris. Hon är nyutexaminerad konstnär, det mesta av konst de får se är hologram. När de kommer tillbaka, går hon på sin väns hunds begravning. Av kostnadsskäl fryser man inte husdjur. Även hennes mor begravdes i det kolossala begravningsbyggnaden på femtio våningar.
De äter varierande; mammutbiff, flamberat sälkött, skandinaviska köttbullar med rålingonsås.

"Under den korta promenaden till kökshörnan vibrerade det skarpt i handleden. Han slöt ögonen till hälften för att läsa meddelandet: "Varning! Du har nått din rekommenderade koffeindos för de närmaste två timmarna. Ditt nästa dryckesval kommer att justeras tii koffeinfritt alternativ." Äsch, vem brydde sig? Här fanns det säkert koffeinfria versioner av allt." (sid 46)

Jossis make är orolig för henne, kanske något fel på medicinimplantaten som reglerar hennes hormonnivåer. Inte ens cyber-sex helt tillfredsställande. Men hon mår bra av att vistas på takträdgården som läkaren ordinerat.

"Vårt uppdrag har faktiskt varit lite oklart, men eftersom Humanisternas popularitet har minskat menade många att det är dags att omprioritera. Ändå sedan förtätningen har ju fokus legat på forskning och klimatkontroll och stadsplanering. Men sjukskrivningssiffrorna fortsätter att öka, och många unga väljare går inte ens och röstar längre... Risken att det börjar växa fram små extremistpartier, så vi skulle ta fram ett revideringsförslag för hela partilinjen." (sid 57)
Flera smakbitar: HÄR. Modernista.

20 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

okänd bok. tack för smakebitarna!

Mari sa...

Dystopier kan noen ganger være skremmende tett opptil virkeligheten. Vi følger med på hva som skjer i nabolandet herfra, og det rapporteres stadig i nyhetene her om det kommende valget i Sverige. En liten uke igjen, riktig godt valg!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, helt pinfärsk bok.

Mari, genre jag inte läser mycket, trevlig söndag.

Mösstanten sa...

Intressant! Tyckte du att boken var bra?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, välskriven, kanske inte min genre, intressant att vidga sina vyer.

Ama de casa sa...

Verkar vara en väldigt konstig bok. Hakade genast upp mig på mammutbiffen. Var fick dom tag på mammutar? ;-)

znogge sa...

Hmm... Tror inte att den är något för mig känner jag spontant.

Bokdamen sa...

Kände inte till boken, tack för smakbiten!

astridterese sa...

Hei :-) Du legger inn link til smakebiten din på Mari sin blogg Flukten til virkeligheten.
Ha en fin søndag!

Christina Karlsson sa...

Den där verkar till att passa i valtider.
Tack för tipset.

Paula sa...

Den påminner mycket om Maja Lundgrens bok Den skenande planeten. Jag var inte så förtjust i den, så jag hoppar nog över denna också...tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Ama, som tur så fis det andra böcker.

Bokdamen, helt pinfärsk bok.

AstridTherese, det har jag missat :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten.

Evelina Nilsson sa...

Verkar lite skrämmande, verkligen "Big "Brother". Tack för smakbiten!

Boklysten sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, var så god.

Evelina, lite otäckt på det viset.

Boklysten, var så god!

Monika sa...

Den här har jag tänkt läsa så småningom.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, en spännande annorlunda roman.

Sara Pepparkaka sa...

Tack för smakbiten. När jag tänker känns det länge sen jag läst något dystopiskt.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, klart läsvärd lite annorlunda bok, väcker frågor.