Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 januari 2019

mot trötthet - helgfråga

Bonusfråga: Vad har du för tips mot trötthet?
Viktigt att vara ute i dagsljus en stund varje dag för melatonin.
Melatoninets effekt är att man blir sömnig och sover bättre.
Vad läser ni just nu? undrar Mia i Helgfrågan.
Tant Safiyya och klostret av Baha Tahir

Mias Helgfråga

25 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Jag får väl ge mig ut på en promenad imorgon då. Boken känner jag inte till.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, en kvart utomhus varje dag.

Klimakteriehäxan sa...

Originellt bokval (tror jag).

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, boken fanns inte i något av Göteborgs 25 bibliotek... men jag fick bibliotekarien att beställa.

Bokdamen sa...

Den boken kände jag inte till. Bra med bibliotek och bibliotekarier som beställer. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, vad skulle en göra utan bibliotek :)

Sara Pepparkaka sa...

Du läser alltid så spännande böcker!

Lena sa...

Jag promenerade jättemycket förr och kanske att jag hade aningen bättre sömn då.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, hittar många bra tips bland bokbloggare.

Lena, nu försöker jag vara ute varje dag.

Robert W sa...

Vilken tur jag har som arbetar utomhus en stor del av dagen.

Boklysten sa...

Känner inte till boken!

Mrs Calloway sa...

dagsljuset tror jag på. men vårvintern brukar vara tröttsam. februari värst

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, då sover du säkert gott om natten.

Boklysten, boken är väl inte helt vanlig,

Mrs Calloway, då har ju dagarna blivit ljusare!

Eva Trillian sa...

En bok jag behöver kolla upp tror jag :)
Alla tips mot trötthet är bra tips! Det här är en seg tid på året ;)

Hanneles bokparadis sa...

Eva Trillian, men dagarna blir längre nu :)

Ama de casa sa...

Mitt tips mot trötthet är att kolla in en riktigt dålig film. Då blir jag så irriterad så det finns inte en chans att jag somnar ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, hihi, maken somnar bums :)

Erika sa...

Ny bok för mig. Ja och härligt att dagarna bara blir längre och längre nu så vi får mycket dagsljus.

Hanneles bokparadis sa...

Erika, ny bok för många, gillar dagsljus ❤️

Evelina Nilsson sa...

Dagsljus är viktigt oavsett tid på året, men kanske extra viktigt under de mörka månaderna.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, det tror jag också.

Yasmine sa...

Att sova hjälper mot trötthet haha! Och att hålla rutinerna (vilket jag är väldigt dålig på...!)

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, sover bra men rutiner har jag inte :)

Åsa sa...

Att vara ute i friska luften varje dag är något jag inte kan vara utan, klart viktigt av många anledningar.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, enkelt och effektivt.