Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 januari 2019

vad gjorde Ibsen på Hisingen?

Henrik Ibsen har en egen gata på Hisingen.
Berghällen på Hisingen användes som gästbok för prominenta gäster till familjen Hedlund; Ibsen, Viktor Rydberg, Fredrika Bremer, Sven Hedin, polarforskaren Nordenskiöld, ballongfarare André och sextio andra (KLICKA på bilden).
Kompisen Bjørnstjerne Bjørnson har en gata i närheten.

8 kommentarer:

Mösstanten sa...

Inte så dumt med en Ibsengata. Någon sådan har vi inte i Linköping vad jag vet. Men ute i den nya stadsdelen Vallastaden finns en Nelly Sachsgata.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, wow, så trevligt!

znogge sa...

Kul gästbok men också att namnen har gått inspirera till gatunamn. Vi har nästan bara lokalt anknutna gatuadresser och roliga sådana. Två av favoriterna är Theodor Krögares Gränd och Hjalmar Gullbergs Plan.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst blir en nyfiken på gatunamn, de lokala är också intressanta.

wiolettan sa...

Så intressant, detta visste jag inte.
I Annedal, nära oss, där har gatorna fått namn efter figurer i Astrid Lindgrens sagoböcker. Det tycker jag är skoj.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, det låter väldigt trevligt.

Christina Karlsson sa...

Det där var verkligen en annorlunda gästbok :)

Hanneles bokparadis sa...

Christina, har stått där hundra år :)