Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 januari 2019

vad packar jag för vinteride?

En sak: min mini iPad väger 300 g och kan innehålla många böcker... hundratals svenska och engelska tidningar i Readly, jag kan sitta i trädgården eller i sängen. Göteborgs-Posten läser jag i sängen på morgonen, jag tar skärmdumpar om jag läser något intressant, typ recept. Lyssnar på radio, musik, ser film, svt, betalar räkningar, mejlar, facebook, fotar, bloggar. Och jag kan ladda ner e-böcker gratis från biblioteket ❤️

Om du skulle gå i vinteride i någon månad nu, för att härda ut tills vårljuset kommer, vilka tre kulturella saker tar du med dig dit? undrar Kulturkollo.

Brittiskt i min iPad: BBC World har många goa stationer att välja på,
så där fyrtio brittiska radiostationer, favorit nu BBC4 med teater.

18 kommentarer:

Yasmine sa...

Så smart att man kan ha böcker/filmer/musik i sin iPad, man behöver ju inget annat då!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, en klarar sig ganska länge, får plats i handväskan!

Helena (Kulturkollo) sa...

Det är väldigt praktiskt det där med att ha allt på ett ställe, perfekt medföljare på viloplats.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, behöver inte vara krångligare än så här.

Rak i ryggen sa...

Readly suktar jag efter, men är rädd att jag inte skulle sluta läsa...

FrökenChristina sa...

Min iPad är lite större men underbar att läsa på. Den pratar mycket med mitt bibliotek här hemma.

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Smart med paddan! Älskar Readly 👍🏻

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, hihi, det finns alltid risk med allt :)

Fröken Christina, denna är lagom stor för min handväska.

Mrs E, sonen bjuder på Readly, älskar engelska trädgårdstidningar ❤️

KajsaLisa sa...

Ide låter inte som någon dum ide` :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, bra idé denna årstid :)

Paula sa...

IPad, har jag ingen, jag läser bara fysiska böcker. Men, så är jag ju mest hemma o känner inte behovet av fler datoriserade medier. Men jag vet hur dottern gör, så jag förstår dig

Christina Karlsson sa...

Kamera, målargrejer och en bärbar med uppkoppling skulle jag tagit med mig :)

Annette sa...

Jag har inte testat Readly, men det kanske jag skulle. Risken är väl bara att jag skulle fastna i alla tidningar, eftersom jag älskar att läsa om allt möjligt.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, det är sällan jag läser böcker i min iPad, swishar pengar, ser filmer, lyssnar på musik.

Christina Karlsson, utan min kamera går jag ingenstans, har kamera även i min iPad.

Annette, jag sitter en stund på kvällen och bläddrar i engelska trädgårdstidningar ❤️

Ama de casa sa...

Jag har en "speciell" läsplatta som funkar superbra att läsa på även om solen skiner på den. När jag läste på "vanliga" plattan så blänkte det så mycket så det gick inte att läsa utomhus. Dessutom hade jag en tendens att halka över på internet mest hela tiden :-)
Men visst är det bra att kunna få med sig många böcker på resor utan att det väger så mycket :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, läsplatta har jag inte, men min lilla iPad är fin på kvällen med svart text och vita bokstäver. Bra när jag kan beställa gratis från biblioteket :)

Ylva sa...

Jag tycker bäst om att läsa på papper och äger ingen padda, men det låter ju onekligen väldigt smidigt!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, böcker läser jag mest på papper - utom när det är lång kö på biblioteket...