Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 februari 2019

Nordkorea - ett perfekt land

läskigt, regissören inte bortklippt, ledsam teater
"En dokumentär om ett perfekt liv i ett perfekt land - Nordkorea. Filmaren Vitaly Mansky gick med på att stå under statlig kontroll för att fånga regimens bild av sig själv. I en utmärkt skola möter vi en mönsterelev som är dotter till fantastiska föräldrar som jobbar i effektiva fabriker. De bor i en idealisk lägenhet mitt i huvudstaden. Under ett år följer vi när flickan förbereds för att gå med i barnförbundet, första steget i ett liv i det perfekta samhället där alla lever under solens eviga strålar. Solen - symbolen för den store ledaren, Kim Il-Sung." Se: HÄR.

16 kommentarer:

znogge sa...

Vissa länder är skrämmande...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, och som de försöker visa en lycklig fasad...

Paula sa...

Jag rös när jag tittade på programmet!Ändå kundejag inte stänga av. De söta små flickorna var hjärtknipande. Och tårarna på slutet när hon inte kunde komma på ett enda roligt minne. Läste ifjol om en avhoppare från Nord som skrev sin biografi när hon lyckats ta sig till Sydkorea.Mycket av det hon skrev fanns med i dokumentären.

Paula sa...

Boken heter In order to live, skriven av Yeonmi Park

Paula sa...

ja, o föräldrarna ljög om sina jobb osv.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, och det där bordet med all god mat... flickan fick inte äta, bordet bars bort! Yeonmi Parks bok har jag läst.

KajsaLisa sa...

Hemskt, dom flesta lever på jordbruk på svältgränsen men det lyfter dom ju knappast fram.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, den vanliga befolkningen får arbeta hårt men har inga förmåner.

Mösstanten sa...

Nordkorea är ett hemskt land. Det är bara att hoppas att det blir en förändring.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det kanske håller på att förändras... vi vet inte - och denna film är falsk.

Klimakteriehäxan sa...

Har läst flera avhoppar-böcker och tänkt se filmen, men den är ju nästan två timmar ... så det har inte blivit av. Än. Men är den falsk - är det inte "bara" en partsinlaga? och vet man det i förväg så spelar det ju in?

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, filmen är lång och långsam... grå betong, inga bilar, småtexter förklarar att barnen bor inte hemma utan är kvar i skolan, men här visas en scen med mamma-pappa-barn ”hemma”... där bordet med av all god mat bärs bort av fimteamet!

Ylva sa...

Det är fascinerande och otäckt med Nordkorea. På tisdag ska jag gå och lyssna på Patrik Lundberg som är adopterad från Sydkorea.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jag såg på stan en ung man som hade tatuerat Made in Korea på armen... han hade det nog ganska bra här.

Yasmine sa...

Låter som en dokumentär man bara måste se! Tack för tipset :)

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, bra om du har tid att se detta.