Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 februari 2019

veckans bästa fynd à la 1936

Jag har länge drömt om att hitta London på 8 dagar (1936) av Ellen Rydelius, och där fanns den på loppis för en tia. Fina svartvita foton, nästan som läsa en bra roman. Ett helt annat sätt att resa före kriget, allt såg annorlunda ut.  Rydelius var mycket berest, bodde utomlands med sin dotter Ria Wägner. Hon var ovanlig som kvinna bland alla män, hon har skrivit reseböcker om Italien, Tyskland, Finland, Estland, Iran, Nederländerna, Belgien, Spanien, Rivieran, Prag, Wien, Frankrike, New York, Stockholm och översatt rysk litteratur. Carina Burman har skrivit om Rydelius: HÄR.

13 kommentarer:

Greycape sa...

"London på 8 dagar" låter som en bok som skulle falla mig i smaken också!! :-)

Lisbet sa...

Den boken låter intressant! Ibland kan man ha en väldig tur på loppis!

Hanneles bokparadis sa...

Greycape, väldigt välskrivet, helt annan tid, intressant historia.

Lisbet, verkligen, spänniande tid före kriget.

Vargnatt sa...

Kul när man hittar en som man letat efter! :)

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, helt fantastisk reseberättelse i förfluten tid! :)

Mösstanten sa...

Ett fynd, helt enkelt!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, ja, trodde inte jag skulle hitta denna, andra böcker av Rydelius har jag.

znogge sa...

Grattis till fyndet för det får man verkligen kalla det!

Ama de casa sa...

WOW!!! Det var verkligen ett fint och lyckat loppisfynd! Själv har jag letat lavalampor på loppisar men inte alls med samma fina resultat... :-)

Klimakteriehäxan sa...

Absolut ett fynd! Roligt!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, min favoritstad i förfluten tid ❤️

Ama, en får ha ögonen med sig på loppis, ett annat sätt att resa då.

Klimakteriehäxan, jag älskar att läsa gamla reseböcker!

Paula sa...

Ria Wägner känner även jag igen! Coolt

Hanneles bokparadis sa...

Paula, hon vinkade så fint.