Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 mars 2019

huvudstaden har inte allt - helgfråga

Frågan är, vilket kaffe köpte jag... inte?
Vad tycker du om att allt är centrerat till huvudstaden? Blir du lite småsur ibland med?  undrar Mia i Helgfrågan. Trist, Sverige är större än så.

Bonusfråga: Vad tycker du om sopsortering? Nödvändigt, jag sorterar noggrant, undrar om det gör någon skillnad.
Mias Helgfråga

21 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Huvudstaden har absolut inte allt. Så sant.

Hannele sa...

Klimakteriehäxan, fast många där tror det.

Mia Eggimann sa...

Jag hade köpt västkusten, det är helt säkert godast.☕

Sara Pepparkaka sa...

Jag tror det där med sortering funkar, men det borde kommuniceras lite tydligare vad nyttan med det är. Alltså mer konkret än "bra för miljön", det är ju bra i och för sig men inte särskilt konkret.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, självklart, det tror jag också ❤️

Sara, vi måste ju sortera, ta vara på saker, återvinna - men jag ser så många som "fuskar" och struntar i alltihopa.

Znogge sa...

Även om jag tycker mycket om Stockholm så håller jag med om att Sverige är större än så.

Sopsortering är nödvändig tycker även jag så här sorteras det noggrant. Det innebär att vi inte behöver ha tömning varje vecka utan att det räcker med varannan.

Mrs Calloway sa...

Stockholm är fint, men varför måste stockholmstidningarna vara dyrare för oss som bor i landsorten.
har sopsorteras, men vad händer sedan?

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, vi har dispens och har tömning en gång i månaden, räcker för oss.

Mrs Calloway, dyrt att dela ut få tidningar, jag läser inte Stockholmstidningar... jag tror återvinning har blivit bättre.

FrökenChristina sa...

Jag känner att mycket är centrerat till de tre största städerna och resten får liksom det som blir över. Fast allt är inte alltid intressant.

Jag sopsorterar för att alla bäckar små. Det lär vi ut i skolan, alla kan göra något för miljön och då ska vi göra det.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, skolorna är viktiga för att lära ut om miljön, våra barn sopsorterade i skolan redan för ett par decennier sedan.

Robert W sa...

Så du dricker Zoega. Jag dricker givetvis Löfbergs ;) (Kharisma)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, oftast Löfbergs här med :)
Kharisma är makens favorit ❤️

Ama de casa sa...

Här i Spanien har inte sopsorteringen kommit lika långt som i Sverige, men den utvecklas så sakteliga.

Yasmine sa...

Undrar också om sopsorteringen verkligen gör någon nytta...!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det låter bra, kan bara bli bättre.

Yasmine, det måste vi tro, utveckling går framåt hela tiden.

Lottens Bokblogg sa...

På jobbet sopsorterar vi i vissa fikarum men inte alla. Då misstänker man att allt hamnar i en enda hög i slutändan...

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, det kan det vara men inte alltid, tror jag.

Bokdamen sa...

Mycket är centrerat till storstäder. Nu har jag lite ”tur” och bor inte så väldigt långt ifrån huvudstaden, men konstigt nog var jag oftare där när jag bodde längre ifrån...

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, så kanske det kan bli ibland...

Åsa sa...

Verkligen trist med den där utvecklingen, tror det kan straffa sig i längden att centralisera så mycket till just Stockholm. Följden blir att så mycket utgår från ett storstadsperspektiv i besluten, då blir det ju ofta tokigt.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, trist ur många synpunkter, det blir fattigt på många fronter.