Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 mars 2019

molndikt av John Keats - omslag

Några blandade genrer i min bokhylla med fina moln.
Självklart finns det moln på brittiska reseguider.

Som bonus en dikt om moln (fotot är mitt). John Keats (1795-1821) är den engelska romantikens mest lästa diktare. Keats och kompisen Charles Armitage Brown anländer till Oban i Skottlands högländer och bestiger Storbritanniens högsta topp Ben Nevis (1344 m). Klättringen för den sjuklige Keats var tufft. Uppe på toppen är det moln och utsikten skymd, han skrev Sonnet. Written upon the Top of Ben Nevis:

Himmel finns det men inte lika lätt att hitta moln, veckans tema hos Boklysten som tror att det blir ett lätt tema.

20 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Fin bild på framsidan av boken om Wales.

KajsaLisa sa...

Beauty of Britain såg inbjudande ut. Så mycket engelskt som du läser borde inte moln vara någon svårighet, ser dom alltid när jag är där. Bukar vara ett stort som täcker hela himlen :)

Älskar att läsa sa...

Så många fina moln du hittade. Och tack för den fina dikten :)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, väldigt vackert i Wales.

KajsaLisa, solen skiner alltid när jag är i England :)

Robert W sa...

Fina molnbilder.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, trodde inte jag skulle hitta så många.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Jag hade lite problem först att hitta några moln i mina bokhyllor, men tills slut så! Smart att kika på reseguider! Där döda murar står tycker jag är fin. :)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, en intressant bok om Lord Byron, jag funderade lite på trädgårdsböcker också :)

Lena sa...

Vilka fina molnbilder du hittat.Omslaget till boken om Wales är lite extra fint.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, eller hur, fint i Wales.

Bosse Lidén sa...

Inte så kul att kämpa sig upp 1 344 meter och inse att man inget ser. ;)
Sitter och funderar själv på det där med moln på omslag. Tror jag sett ganska många. Det blir ju mer "liv på himmeln" om de finns med.

Ps.
Jag har alla 21 Femböckerna kvar. Inte läge att läsa om dem och förstöra gamla barndomsminnen. Men jag har läst om flera som vuxen. Då läste jag in dem på en kassettbandspelare åt en grabb. Sorgligt minne.

Hanneles bokparadis sa...

Bosse Lidén, jag har ganska nyligen köpt alla 21 Femböckerna - läst dem och njutit!

Klimakteriehäxan sa...

Va!!!??? Har du köpt 21 Fem-böcker????????????????? trodde du hade för trångt i hyllorna redan ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, egentligen är de ännu fler... Enid Blyton förtjänar en egen hylla ❤️

Ama de casa sa...

Jag tycker att moln är oerhört fascinerande - man kan se så mycket i dom. Fast ett heltäckande grått molntäcke är jag inte fullt lika intresserad av :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, sant, en tröttar inte på att skåda molnigt himmel :)

Boklysten sa...

Kul att du hittat så många ljusa omslag med moln. Jag hittade nästan bara mörka moln.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, kul med moln som kan variera så mycket.

Åsa sa...

Skiftande molnighet på omslagen och fint foto!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, fotot tog jag när vi var i Skottland.