Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 mars 2019

Träd, kärlek och andra växter

"Denna övergång mellan att göra som man blivit tillsagd och att själv bestämma vad man ska göra uppträder vanligen halvvägs in i avhandlingsarbetet. Det är på många sätt det svåraste och mest skräckinjagande en student kan ge sig på, och oförmågan eller oviljan att göra det är en stor del av det som sorterar ut människor från forskarutbildningar." (sid 82)
Träd, kärlek och andra växter av Anne Hope Jahren är självbiografisk, berättar om hennes egen tysta norska familj, tiden i fars laboratorium, om träd, ojämlikhet i den manliga forskarvärlden. Hon har helt orimligt arbetstempo med ett par jobb nästan dygnet runt. Vännen Bill jobbar ibland ännu mer. En behöver inte vara växtintresserad med det underlättar och ger en extra dimension åt läsandet. Alla strapatser, maniskt letande efter lämpliga växter för forskning, ständig penningbrist och jagande av anslag från universitetet. Universitetslärare och professorer har så dålig lön, forskare har ibland ingenting, och det gäller att göra sitt namn känd. En väldigt speciell och annorlunda bok, en riktig bladvändare.

"När denna proteinkedja [DNA] är utredd från det täta trasslet inne i cellen är den nästan fem centimeter lång. Varenda cell i växten har minst en sådan härva, och forskarna har alltså uppställt den kemiska formeln för hela rasket. Jag tycker faktiskt inte om att tänka på det; det är för mycket data. Det överväldigar mig. En forskare antas känna sig överväldigad i början av sin karriär, inte mot slutet. Men ju mer jag vet, desto mer knäsvag blir jag under tyngden av all information." (sid 332)

9 kommentarer:

Znogge sa...

Där fick du till det med att den är en riktig bladvändare ;-)

Mösstanten sa...

Den boken verkar jätteintressant. Kanske även för mig som inte vet så mycket om växter.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag tyckte mycket om boken :)

Mösstanten, en behöver varken vara botanist eller forskare för att njuta av boken.

Ama de casa sa...

Att kärlek var en växt visste jag inte, men så kanske det är? ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, kärlek är något som växer ❤️

Lillan Kind sa...

Den boken verkar väldigt intressant för mig som älskar växter!��

Hanneles bokparadis sa...

Lena, fin bok för många olika intressen.

Ugglanoboken sa...

Ett bra tips! Jag gillar träd :-) Tack för det!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, boken innehåller allt... forskningens vedermödor.