Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 april 2019

En virrig pirrig vår

"På skärtorsdagen började den riktiga påsken. Alla påskkärringar och påskgubbar flyger till Blåkulla då. Lukas tycker att han är för stor för att klä ut sig. Tioåringar håller inte på med sånt, säger han. Men jag tänkte vara en påskkärring som smög i i trädgårdarna på Tegelbruksvägen. Mamma och jag hade ritat jättefina kycklingar, påskägg och häxor innan vihade åkt hit. Sen hade vi vikt breven på ett speciellt sätt och stoppat i några godisbitar i verje kuvert. Det var så spännande att smyga med påskbrev." (sid 50)
"Låt barnbarnen läsa kvällssaga för dig!" föreslog bibliotekarien på mitt bibliotek. Två av barnbarnen kan läsa, vi läser tillsammans en alldeles ny vårig påskbok En virrig pirrig vår (2019) av Annika Billberg som handlar om livet med Tutte Brödsmula och Kalle Humla - med Jeanette Frimans fina illustrationer. Idén till boken kommer från författarens farfar som var världsbäst på att berätta historier. Lisa och hennes storebror Lukas åker till farmor och farfar över påsken. Det blir ett hisnande äventyr när farbror Hennings stora hemlighet i godisaffären riskerar att avslöjas. En riktigt trevlig vårig påskbok att läsa tillsammans.
Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Monika sa...

Jag fick gå tidigare från jobbet i torsdags för att hinna en sväng till Blåkulla :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, bra tajming :)

Mösstanten sa...

Jag visste inte att det finns påskböcker också. Kul! Vilken passande läsning just nu.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det visste kanske inte jag heller... riktigt passande bok nu, vi plockar fram denna även nästa påsk.

Älskar att läsa sa...

Tack för smakbiten. Kan kanske vara en bok för min brorson :)

Hanneles bokparadis sa...

Agneta, den här boken är lätt att tycka om.

Mrs Calloway sa...

får testa på barnbarnen. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, trevlig läsning med lite olika åldrar.

Åsa sa...

Men det var ju ett bra förslag från bibliotekarien! :) Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, även vi gamlingar vill lyssna när någon läser för oss ❤️

Robert W sa...

Lustigt hur traditionerna kan vara olika i olika delar av landet. Hustrun är från Jämtland och där var det skärtorsdagen som gällde när de skulle klä ut sig och gå runt med påskbrev. Vi bor i Värmland och här är det påskafton som är dagen för detta.

Vi hade laddat upp med rejält med godis, och vi såg små barn som gick runt och knackade på hos grannar, men ingen kom till oss :(
Är vi så avskräckande?

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, ingen ordning alls... och värre blir det om man har utländska vänner 😳

Benita sa...

Tack för smakbiten!

Bokdivisionen sa...

Jag har sett reklam för den här men vet inte om jag skulle kunna högläsa en bok där en av karaktärerna heter Tutte. Min förra klass höll på fnissa ihjäl sig när jag läste en bok med en snipa i. Ja, just det båten, men de associerade bara fel trots mina förklaringar...

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Barnen kunde de böcker vi läste högt för dem ganska snart så de "läste" för oss tidigt ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Benita, var så god.

Bokdivisionen, barnbarnen tyckte om, de är vana lyssnare.

Lotten, inte ovanligt att det händer :)

Bokdamen sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, hoppas du gillade denna.

Boklysten, var så god!

Cinnamon sa...

Jag visste inte att det finns påskböcker, men så klart är det så! Tack för smakbiten! Vi har inte fått något besök från påskkärringar i år.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, så många påskböcker har jag inte läst, glest med påskkäringar också.