Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 april 2019

Lars Hård av Jan Fridegård 15:05 i svt1


Lars Hård, film efter Jan Fridegård roman från 1948. Lars Hård döms till ett års straffarbete för dråpförsök. I fängelset utmanar han genast fångvaktarna och ironiserar över fängelseprästen. Men för en äldre, förstående vakt börjar han berätta om sitt liv. I rollerna: Georg Fant, Adolf Jahr, Elsa Widborg.

8 kommentarer:

znogge sa...

Länge sedan jag läste Fridegård...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, hans böcker finns i nytryck

Mrs Calloway sa...

synd, den missar jag. läste trältrilogin som jag bara älskade

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Callway, vissa filmer kommer även i svtPlay

Fjärde året i Hjo sa...

Såg att filmen gick men mitt på dagen och den hade redan börjat. Fridegård gillade jag som ung, särskilt Lars Hård-trilogin.

Hanneles bokparadis sa...

Hjo, finns kanska kvar i play.

KajsaLisa sa...

Läste boken för rätt länge sen , den var riktigt bra.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, jag har nog inte läst men boken finns i bokhyllan.