Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 maj 2019

bokstress - helgfråga

Kan du känna dig stressad över alla nya böcker som kommer ut? undrar Mia i Helgfrågan. Egentligen inte för jag läser även äldre litteratur, har inte avsikt att läsa alla nyutkomna. Prioriterar, försöker läsa bara de bra böckerna.
Bonusfråga: Har du något avslappningstips? När jag skulle föda, gick jag på profylaxkurs, kan somna hos tandläkaren - annars funkar det med en skön läsfåtölj och en bra bok, försöker göra en sak i taget.
Mias Helgfråga

24 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Somna hos tandläkaren är nog det sista jag skulle göra.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jag förstår - men jag är duktig på att slappna av :)

Hanna sa...

Somna hos tandläkaren..?! Låter nästan overkligt. Du borde skriva en bok om dina färdigheter. Den skulle nog många vilja lära sig :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, med åren har jag väl hunnit lära mig ett och annat; inte vara rädd, njuta...

Lena sa...

Jag skulle aldrig kunna somna hos tandläkaren. Jag är stel som en pinne.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag har en snäll tandläkare, behöver inte vara rädd.

Znogge sa...

Jag känner ingen stress heller utan läser såväl nya som gamla böcker. Ingen kan läsa allt utan då är det bättre att läsa det som man mycket om.

Somna hos tandläkaren finns inte på kartan! Jag är på helspänn hela tiden :-(

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, eller hur, välja sina böcker med omsorg.

Bokdamen sa...

Somna hos tandläkaren? Låter nästan lite farligt....

Robert W sa...

Jag vill också läsa en del äldre böcker, så då är det lika bra att skjuta ifrån sig tanken på att försöka läsa alla nya.

Mrs Calloway sa...

jag försöker låta bli att drunkna hos tandläkaren. vågar inte somna. kan inte heller för den delen. att kunna andas ordentligt är alltid bra

Hanna sa...

Skönt att kunna släppa stressen om allt nyutgivet. Jag blir stressad men förstår att det är utsiktslöst :)

KajsaLisa sa...

Slösurfar på datorn eller tar en promenad med kameran.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jag har haft samma tandläkare flera decennier,

Robert W, inte hinner jag läsa alla äldre böcker heller, bäst att välja med omsorg.

Mrs Calloway, min tandläkare har bra sug.

Hanna, alla nya böcker är inte så bra heller :)

KajsaLisa, promenad med kameran är bra avkoppling.

Christina Karlsson sa...

Läsfåtölj och en bra bok låter behagligt :)
Den tar jag med mig in i helgen...

Hanneles bokparadis sa...

Christina, bästa avkopplingen :)

Lottens Bokblogg sa...

Jag har tandläkarskräck så där somnas inte...

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, tråkigt, jag har försökt bli av med mina gamla rädslor...

Mösstanten sa...

Nej somna hos tandläkaren, det kan jag inte. Däremot resonerar jag som du när de gäller de nyutkomna böckerna. Jag läser några. Det finns så många bra böcker som har kommit ut tidigare som jag inte har läst så jag vill verkligen inte bara läsa nyutkommet. Läsa allt hinner jag inte ändå.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tycker det är intressant att blanda, bokbloggar gör ofta an nyfiken på det nya... men ibland läser man intressanta saker om de gamla också.

Åsa sa...

Försöker också bara välja ut godbitarna av vad som skall läsas, lyckas ganska bra. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, samma här, har lärt mig vad jag tycker om :)

Boklysten sa...

Det är ju helt enkelt inte möjligt att läsa alla nya böcker så varför stressa, de ruttnar inte om man väntar ett tag.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, precis, böcker har inget bäst-före-datum.