Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 maj 2019

Om Eva Hesse

Om Eva Hesse av Mara Lee är en liten stor bok om konstnären som dör redan vid 34 år, ung och vacker. Eva Hesse var en judisk flykting i en mansdominerad värld. Vad är en riktig konstnär? Både Virginia Woolf och Simone de Beauvoir skrev att hon måste glömma sig själv. Eva Hesse läste dem och nämner i en intervju att "det absurda som en kvalitet i sitt eget och andras arbete. Upprepning är bra för det är absurt", lite i stil med Samuel Beckett. "I dag är det absurda en del av Hesses signatur", skriver Mara Lee.

2 kommentarer:

Znogge sa...

Helt obekant för mig så jag fick googla. Dog på tok för ung.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, obekant för mig också innan jag läste den här lilla boken.