Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 maj 2019

Socialdemokratiska noveller

- Jag måste få visa mina rosor för Sträng, sa kungen och reste sig innan han fullbordat meningen.
Sträng tvekade. Kungen var så uppenbart offer för sin egen entusiasm - som otvivelaktigt var lite barnslig, det var han känd för - så Strängs första impuls var att hålla emot och sitta kvar. Men det lät sig naturligtvis inte göra. Han var ju själv skuld till denna entusiasm, hade visat kungen sina kunskaper om blommor, utan att denne förstått att dessa kunskaper var av ett helt annat slag än kungens egna - mer professionella, för att inte säga fackliga. En gammal trädgårdsarbetare betraktar inte rosor på det sätt kungen uppenbarligen gjorde, något att entusiasmeras av. (sid 79)

Socialdemokratiska noveller (2018) av Björn Runeborg är en intressant läsvärd novellsamling, nominerad till Augustpriset. Jag väljer Var kungen revolutionär? Novellen handlar om mötet mellan de två högt uppsatta samhällsmedborgare; kungen och finansminister Gunnar Sträng, med deras kanske lite annorlunda gemensamma intresse. Kanske inte lämpligt att ställa vilka frågor som helst? Till en kung.



Novell IV hos Ugglan:
32. Läs en novell som utspelar sig någonstans högt upp.

12 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den oken har jag funderat en del på. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, kanske du inte är ensam om det.

Znogge sa...

Den lät väldigt intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, mycket personligt och självupplevt.

Klimakteriehäxan sa...

Kul citat!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en sann historia, en annorlunda novellsamling.

Lena i Wales sa...

Verkar var en annorlunda, men intressant bok. En man som egentligen vill göra sig av med den andre.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, en bok som passar så här Första Maj.

Ugglanoboken sa...

Den här lockade inte mig när jag först hörde talas om den, men den kanske inte är så dum ändå :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, så tänkte jag också först - men blev nyfiken :)

Josephine sa...

Det är farligt för mig att gå in här på din blogg... snart kommer jag att beställa böcker igen från Sverige... :-P

Hanneles bokparadis sa...

Josephine, jag går till biblioteket, ibland loppis :)