Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 juni 2019

svensk klassiker - helgfråga

Vilken typisk svensk bok borde man läsa? undras i Mias Helgfråga.
Mobergs Utvandrarserie passar ju både som borta och hemma,
Karin Holmberg har broderat omslagen.
Bonusfråga: Hur firar ni nationaldagen?
varit på Festival i närheten med barnbarn; karusell, hoppborg, musik.
Mias Helgfråga

20 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Det var en av mina kandidater också, som svar på helgfrågan.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, svårt att hitta något mer svenskt 🇸🇪

Bokdamen sa...

Låter trevligt med festivalen.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, barnbarnen uppskattade det.

Mrs Calloway sa...

Moberg är ju helt rätt i sammanhanget

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, kom inte på så mycket i värmen +30°C

Sara sa...

Moberg är en av de första man kommer att tänka på.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, sann svensk historia.

Yasmine sa...

Jag har umgåtts med vänner och käkat pizza på stranden :D

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, låter som en riktigt trevlig dag :)

Robert W sa...

Utvandrarna och de andra delarna är inget dumt val!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, väldigt svenskt, historia.

Lottens Bokblogg sa...

Ja den serien kan man lära sig mycket historia av.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, lära sig om livet för, kyrkans makt, så mycket var annorlunda!

Åsa sa...

Mobergs Utvandrarserie passar ju perfekt!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, det finns nog flera men jag tycker mycket om Moberg.

Mia Eggimann sa...

Passande böcker och vackra. Kul med festival, jagvar på kalas.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, kalas låter toppen.

Boklysten sa...

Utvandrarserien hade jag också som tips!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, passar ju bra här.