Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 juli 2019

Blott en begravning av Ewa Klingberg

   "Sandra repeterade tyst skillnaden mellan minneslund och askgravlund i huvudet innan hon satte ett kryss i formuläret för minneslund.
    "För den enda som kommer att sakna honom är jag, och så värst lång tid har jag nog inte kvar. Men till dess så vet jag ändå var han finns och kan besöka honom."
   Vad menade Britta? Sandra blev tveksam. Minneslunden var ju helt anonym, medan man kunde närvara vid urnsättningen i askgravlunden och även få den avlidnes namn på en platta." (sid 186)
Blott en begravning av Ewa Klingberg fortsätter berättelsen om Sandra som försöker få ordning på begravningsbyråns finanser i Tranås. Duktiga medarbetare, men de två andra begravningsbyråerna har flera begravningar. Och växla kistor är inte bra, en stor kändisbegravning skulle vara bra att få ordna. Mycket att tänka på under en stor begravning. En bouppteckning har många detaljer att ta hänsyn till. Snart är Sandras tjänstledighet slut och oklart med kärleken. Klingberg har koll på detaljerna i branschen, alla har sina speciella uppgifter, intressant livsviktigt tema.

Där rosor faktiskt dör av Ewa Klingberg: HÄR.
Jag har besökt en begravningsmässa för personal med svärdottern.

8 kommentarer:

Veiken sa...

Begravningsmässa låter inte så värst kul, men ordet kan tydas på flera sätt!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, personalen på begravningsbyrå behöver utbildning och följa med utbudet.

Ama de casa sa...

Annorlunda tema för en bok kan jag tycka...

Hanneles bokparadis sa...

Ama, intressant tema och man lär sig mycket om branschen.

Hanna sa...

Otippad kombo med begravningsbyrå och Tranås. Blir nästan sugen på att läsa ettan.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, Klingberg skriver bra och kan sitt ämne.

Sara Pepparkaka sa...

Jag har tänkt att jag ska läsa den här serien, jag har dessutom gillat annat av författaren, men när det blir vet jag inte. Det finns så många böcker och det känns som om det finns så lite tid.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, ibland får en välja.