Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 augusti 2019

katter - tisdagstrio

Vi är kattvakter åt sonens kloka katt ibland.

Jadekatten av Suzanne Brøgger.
De knepiga katternas bok (Old Possum's Book of Practical Cats) av T.S. Eliot.
Om katter (On Cats) av Doris Lessing.
 

Den 8 augusti är Internationella kattdagen.
Tisdagstrion finns hos: Ugglan.

35 kommentarer:

Mösstanten sa...

Jadekatten tror jag att jag har läst och om katter har jag också i min trio. Eliots bok har jag inte läst men jag får lust att göra det. Verkar trevlig.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag börjar tro att alla kattböcker är trevliga.

Monika sa...

Tror inte jag har läst någon av dessa, men jag tror också att alla kattböcker är trevliga.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, dessa kanske inte är så vanliga men läsvärda.

Ugglanoboken sa...

Doris Lessings bok blir jag nyfiken på. Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Doris Lessing var nog en riktig kattmänniska.

Bosse Lidén sa...

Du kanske ska skriva ett manus om din sons kloka katt. Husdjur har ofta en central roll i romaner, tycker jag. När det gäller katter skulle jag vilja ha en Ragdoll. Den enda kattrasen som är mer som en hund.

Znogge sa...

Katter är spännande djur och kattböcker brukar vara trevliga!

Bokdamen sa...

Trevligt med katter och kattböcker, tror inte jag läst någon av dessa. Tack för tips!

Vargnatt sa...

Tack för tipsen! Har inte läst någon av dem :)

Hanneles bokparadis sa...

Bosse Lidén, kanske, sonens katt är klok utekatt som anpassar sig snabbt... även hos oss och i vår trädgård ❤️

Znogge, katter gör lite som de vill :)

Bokdamen, lite annorlunda kattböcker.

Vargnatt, inga storsäljare kanske :)

Robert W sa...

De där har jag inte läst, men jag tycker att Eliots bok har ett roligt omslag med de dansande katterna :D

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, du har väl sett en katt dansa efter fjärilar :)

Ama de casa sa...

Jag älskar katter! Ska försöka komma ihåg att hedra dom den 8:e :-D

Klimakteriehäxan sa...

Hm. Jadekatten kom jag aldrig igenom ...

Hanneles bokparadis sa...

Ama, du får kanske blogga om katter den dagen :)

Klimakteriehäxan, Suzanne Brøgger är lite ojämn.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Jadekatten blir jag nyfiken på. Elliot's skulle jag vilja läsa. :)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, T.S. Eliot har skrivit en hel del intressant.

Camilla sa...

Har läst både Eliot och Lessings böcker och tyckte om dem.

Mrs Calloway sa...

har inte läst Jadekatten men väl de båda andra

Hanneles bokparadis sa...

Camilla, båda är riktigt bra, skriver varierande.

Mrs Calloway, Suzanne Brøgger har varit ganska produktiva.

Boklysten sa...

Har inte läst ngon av böckerna. Tack för tips!

Yasmine sa...

Det finns verkligen dagar för allt nu för tiden (hänvisar till att det snart är kattdagen!)

Lena sa...

Fina omslag. Har inte läst någon av dem.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god!

Yasmine, inte lätta att hålla reda på alla :)

Lena, något speciellt med kattböcker.

Sara Pepparkaka sa...

T S Eliots bok känns det som om jag borde läsa någon gång.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, T.S. Eliot har skrivit en hel del intressant, jag vill läsa mer av honom.

Cinnamon sa...

Tor inte att jag läst någn från din lista. Kanske Lessings bok.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, Lessing tyckte om katter.

Ylva sa...

Vilken vacker katt! Jag läste Jadekatten för länge sedan och har för mig att jag gillade den. Hon brukar vara bra!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jag gillar Suzanne Brøgger.

Lottens Bokblogg sa...

Älskar Eliots bok på så många sätt!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, böcker med flera tolkningar är bäst!

Åsa sa...

Boken av Lessing har jag läst, noveller om jag inte minns fel.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, Lessing var en riktig kattvän.