Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 augusti 2019

smycken - omslagsbild

Författare, professor, presidentfruar (KLICKA på bilderna):
Virginia Woolf med halssmycke.
Agatha Christie och Selma Lagerlöf i pärlor.
Pepita, Vita Sackville-Wests mor med armband och halssmycke.
Produktiva systrar: Charlotte, Emily och Anne Brontë.
Sylvia Plath med pärlhalsband.
Enid Blyton (1897-1968) med fint långt halsband.
Den franska skådespelerskan Brigitte Bardot med halssmycke.
Clementine Churchill.
Michelle Obama och Hillary Clinton med diskreta smycken.
Alma Söderhjelm Finlands första kvinnliga professor.
Drottning Elizabeth.

I vanliga fall bryr sig Boklysten inte så mycket om utsidan, men när det gäller böcker så är ju omslaget det första man ser. Smycken som tema, flera: HÄR.

13 kommentarer:

Robert W sa...

Svårt att se smyckena, men jag får tro dig på ditt ord ;)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, du kan KLICKA på alla bilderna :)

Boklysten sa...

Många fina smycken!

Robert W sa...

Aha, det tänkte jag inte på. Bra tips :D

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, många fina duktiga kvinnor!

Robert W, alla mina bilder är stora och klickbara :)

Ett mystiskt bibliotek sa...

Många fina omslag med smycken på. :) En riktig författarhustru vill jag verkligen läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, alla böcker är intressant, speciellt om Selma Lagerlöf.

Yasmine sa...

Smycken är ju verkligen så fint! :D

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, finns något för alla smaker :)

Ama de casa sa...

Jösses... Du har verkligen ett outsinligt material för den här utmaningen :-)

Idag ska jag hedra katterna! :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag har väldigt bra intressant bibliotek :)

Åsa sa...

Nobelt! :) Själv tyckte jag smyckes-temat var knepigt.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, först tyckte jag det, men började leta.