Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 augusti 2019

hur sortera böcker - helgfråga

Hur sorterar ni böckerna i era bokhyllor? undrar Mia i Helgfrågan. Intressant fråga och jag är nyfiken på andras svar. Jag har flera olika genrer; författare sorterar jag gärna efter land, reseböcker efter land, litterära essäer, litteraturhistoria för sig, kvinnohistoria och Enid Blyton har egna hyllor, biografier, böcker om fyrar, göteborgskt, klassiker, irländskt, brittiska deckare, trädgård, kokböcker, lyrik, ingen utomstående behöver förstå sig på mitt system, jag hittar ganska bra.
Bonusfråga: Vad är det bästa med hösten?
min favoritårstid, fortfarande mild luft, läser, jobbar i trädgården, kanske en segeltur med sonen.
Mias Helgfråga

19 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

nej, det har du rätt i. huvudsaken är att man hittar själv. mina bokhyllor är främst mina. den var riktigt trevligt att möblera om i bokhyllan i gryningen; hämta in tidningen och dricka morgonkaffet. men nu är jag trött

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, maken har föga intresse av mina böcker ❤️ han får hålla till i sin våning... jag tar tröja på mig och försöker sitta ute.

Bokdamen sa...

Jag har ingen jätteordning i bokhyllorna hemma men hittar ändå ;)

Boklysten sa...

Det viktiga är ju att man hittar själv!

Älskar att läsa sa...

Det viktiga är ju att man själv är nöjd med sina hyllor och att man själv hittar i dem

Robert W sa...

Så bra att Enid Blyton har fått en egen hylla! :D

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, man behöver inte ha perfekt ordning :)

Bokdamen, precis, ingen annan behöver inte hitta!

Helena, jag är väldigt nöjd med mina hyllor.

Robert W, Enid Blyton har varit en produktiv dam.

Klimakteriehäxan sa...

Tror ditt system är svårt att kopiera - men eftersom det funkar för dig är det ju bra!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, inte avsikt att sprida mitt system!

Ama de casa sa...

Mina 8 böcker jag har framme är rätt lättsorterade. Jag kör i storleksordning. Dom icke-lästa pocketböckerna jag har ligger huller om buller i ett skåp :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, du kan väl ordna dem snyggt, färgsortera 😎

Åsa sa...

Jo men precis, huvudsaken man hittar. Höst och vår bästa årstiderna, lagom och bra. ;)

Sara Pepparkaka sa...

Det låter så fint och så charmigt att ha sina böcker ordnade enligt eget system!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, våren är mer varierande, inte alltid fint.

Sara, eget system funkar ganska bra för mig!

Lena sa...

Ja att man hittar själv är ju det viktigaste.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag har ju ändå referensbibliotek; en får läsa på plats ;)

Mia Eggimann sa...

Det viktigast är att man hittar själv

TravelAnna sa...

Intressant fråga angående boksorteringen! Det finns ju alla möjliga varianter.

Själv sorterar jag ungefär som du, med facklitteratur ämnesvis, litteraturhistoria för sig, biografier för sig, reseböcker efter land osv.

Skönlitteratur sorterar jag i alfabetisk ordning efter författarnas efternamn. Detta system har dock fallerat under det senaste året då bokhyllorna är överfulla i det rum vi kallar biblioteket. Böcker ligger numera på varandra, lite instoppade här och var. Jag hade tänkt ta tag i det den dag bokhyllorna byts ut för det är de verkligen i behov av. :)

Nya böcker jag sugen på att läsa ligger i travar, antingen på sängbordet eller på ett brickbord vid bibliotekets soffgrupp.

Jag gillar också hösten: sval och klar luft, vackra färger och inspiration till nystart på många sätt. Jag gillar till och med november. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, är ganska tydlig med mitt "system"

TravelAnna, den där alfabetiska ordningen har fallerat... och jag har inget behov av att återskapa den. Vid behov ringer jag till sonen och han hjälper mig med en ny bokhylla... nu ska jag lite långsamt försöka minska på överflödet. Jag försöker också ha aktuella böcker lätt tillgängligt. Hösten är bra årstid, mer lästid.