Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 september 2019

Förrädare av Manda Scott

  "För övrigt finns det inte en enda uppgift om hennes existens i någon av databaserna. Hon har inget födelsebevis; hon har inte betalat skatt. Hon är inte registrerad som gift. Hon har inte legat inlagd på sjukhus eller varit hos någon tandläkare eller läkare. Med alla vanliga mått mätt så existerar inte Sophie Destivelle." (sid 30)
Förrädare (2019) av Manda Scott börjar med att polisen hittar en finklädd nittioårig dam mystiskt skjuten  i en lyxig bil, utan tunga, i Frankrike - som förrädare av motståndsrörelsen under Andra världskriget. Ingen vet hennes identitet. Kriminalinspektör Inès Picaut leder arbetet, spåren leder till fyrtiotalets Frankrike, där motståndsrörelsen organiserade sig mot den nazistiska ockupationsmakten. "Det förflutna har varit begravt i decennier och det finns de vars framtid är beroende av att det fortsätter vara så. Och som är beredda att döda för att bevara sina hemligheter."

    ""Dina händer är mindre än mina. Hjälp henne med det andra barnet, är du snäll."
   Och så kommer hon på sig själv med att blodfläckad stå på knä igen och hoppfullt sträcka ut armarna utan att tänka.
    Det andra barnet föds levande och oskatt: en pojke. När skrikandet nu har upphört har flera människor infunnit sig för att se utgången, och flera av de församlade korsar sig muttrande." (sid 187)
Flera smakbitar: HÄR.

19 kommentarer:

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ sa...

Så läskig den låter och samtidigt väldigt intressant :). Såna här böcker är onekligen något som får ens huvud att tänka lite extra :)

Hanneles bokparadis sa...

Orsakulla, under kriget hände det mycket som svårt att förstå.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en helt pinfärsk bok.

Mösstanten sa...

Den boken är ny för mig. Tack för tipset! Den verkar spännande och intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en helt ny bok för alla, spännande och intressant läsning.

Monika sa...

Den dök upp här för ett tag sedan. Låter väldigt spännande.

Lyrans Noblesser sa...

Oj, den verkar jättespännande, tack!

Mia Eggimann sa...

Den kom i brevlådan för ett tag sedan, en liten tjockis.

Znogge sa...

Den låter väldigt spännande!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den dök upp här hemma och ligger än så länge oläst.

Robert W sa...

Den låter spännande. Tack för smakbiten!

Ett mystiskt bibliotek sa...

En helt ny bok för mig med men den låter faktiskt riktigt spännande! Den ska jag lägga på minnet. Tack för smakbiten! :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. En okänd bok för mig.

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Den boken kände jag inte till.
Ha en fortsatt fin söndag!

Paula sa...

En gammal dam utan tunga, usch så otrevligt. Tack för läskig smakbit, trevlig söndagsafton!

Scylla sa...

Låter spännande. Den kan jag absolut tänka mig att läsa.

Sara Pepparkaka sa...

Den här har jag kikat lite på, jag tror åtminstone vi behöver ha den på biblioteket!

Boklysten sa...

Låter intressant. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, en läsvärd intressant och spännande bok om tiden under kriget.