Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 september 2019

ont om plats i bokhyllan? #29

Dirigent Herbert Blomstedt har donerat sina böcker på 500 meter till Göteborgs universitet. Har man inte längre plats för sina böcker så kanske kan man kontakta närmaste universitetsbibliotek och donera. Är man känd inom kultur och har intressanta böcker så kanske de nappar.
Klara Johansons (1875-1948) boksamling på 3 000 volymer finns i Svenska Akademiens Nobelbibliotek. Hon var litteraturkritiker, redaktionssekreterare i Fredrika- Bremer-Förbundets tidning Dagny och arbetade på Stockholms dagblad.
En kopia av Nelly Sachs lilla lägenhet finns i Nobelbiblioteket i Stockholm.

14 kommentarer:

Znogge sa...

Numera är det ingen självklarhet att bli av med böcker. Sedan kan det självklart bero på vilka det är men många hjälporganisationer tar inte ens emot dem...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det har blivit svårare, överflöd... antikvariat har svårare att överleva.

Mösstanten sa...

Om mina böcker ska bli donerade och godtagna måste jag nog göra två saker först. Se till att ha en bättre boksamling och bli berömd. :-)

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, inte så många som lyckas donera sina böcker till universitetsvärlden :)

Rämmengården sa...

Jag hade haft svårt att skiljas från mina böcker.. ha en fortsatt trevlig vecka kram Nina

Hanneles bokparadis sa...

Nina, jag behåller gärna mina ett tag till, trivs med eget bibliotek, ha en bra dag.

wiolettan sa...

Det är nog omöjligt för våra böcker att bli "antagna".
Vi har, då mysingen och jag flyttade ihop, skänkt flera hyllmeter med böcker till den skola han då jobbade på, deras bibliotek. Det tyckte jag var bra, då kom de till användning, förhoppningsvis. Det var ju en hel del kurslitteratur från det min förre man läste på universitetet.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, roligt om man hittar någon som vill ta emot böcker och har nytta av dem. Min mor har istället plockat hem böcker från nedlagda finska skolor i Göteborg.

Yasmine sa...

Så smart att donera sina böcker :D

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, gäller bara hitta någon som vill ha dem :)

KajsaLisa sa...

Ha ha det ständiga problemet även om man själv har det i mindre format. :)d

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, flitiga biblioteksbesökare har inte lika mycket problem :)

Klimakteriehäxan sa...

Ja det är då för märkvärdigt att det är så svårt att ge bort böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, lite märkligt är det.