Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 februari 2017

Nelly Sachs Nobelpris 1966

Nelly Sachs var tysk författare av judiskt ursprung, hennes verk brändes under bokbålen i Tyskland, hon flydde till Sverige 1940. Hon fick Nobelpriset i litteratur 1966. Olof Lagercrantz var mycket produktiv, satt i sitt arbetsrum och skrev om "alla", även om Nelly Sachs. Hon var kompis med Paul Celan och deras brevväxling finns översatt till svenska.
En kopia av hennes lilla lägenhet finns i Nobelbiblioteket i Stockholm.
.
Detta är inlägg i Kokos utmaning att läsa alla fjorton kvinnliga Nobelpristagare i litteratur under detta år. Nelly Sachs (1891-1970) Tyskland 1966. 
Bakåt 
genom alla nittio år
ropar den blindas stämma
tills den sänker sig i modersmjölken
och med lågande tandsprickningsvärk
svävar över den nattliga bildgatan -
Sökande mellan våra kroppar
stoftets vagga
där vingarna sova -
Hennes blindhand
drar smekande själen ur min kropp
glömde ej min röst
som skänkte henne svar
utmätt och räknat
i litaniornas klagorum
i övergångens advent.
(Erik Lindegrens övers.)

10 kommentarer:

znogge sa...

Länge sedan jag läste henne så jag blev pigg på att förnya bekantskapen!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag vill läsa mer!

Veiken sa...

Hennes namn har fallit i glömska hos mig. Helt och hållet, men kommer ihåg henne....

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, för mej ny bekantskap.

Anna/notonmusic sa...

Tror inte jag läst något av henne, inte så vitt jag vet. Men hon hade en väldigt fin sittgrupp, den skulle jag inte tacka nej till!

Hanneles bokparadis sa...

Anna, visst ser det inbjudande ut, hon bodde i sin lilla lägenhet tillsammans med sin mor.

Koko sa...

Nu har jag äntligen hunnit läsa ditt inlägg. Ett så säreget bildspråk hon har. Det ska bli intressant att stifta bekantskap med henne.

Hanneles bokparadis sa...

Koko, jag ska läsa mer

Margit sa...

Jag har en bok av Nelly Sachs, men på tyska. Tyvärr kan jag inte läsa dikter på tyska. Aila Meriluoto har översatt hennes dikter, det vet jag.

Hanneles bokparadis sa...

Margit, jag läste tyska i skolan... trädgårdsböcker kan jag läsa hjäpligt. Tack för tips om Meriluoto.