Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 juli 2022

semesterplatser - tisdagstrio

Gillar vandra och läsa vandringsböcker:
Cornwall-resa i läsfåtöljen - och på riktigt: HÄR.
Writers' walks on the Cornish coast - vackra vyer och tips om flera författare; Dylan Thomas, Thomas Hardy, Kenneth Grahame, Daphne du Maurier, D H Lawrence, Mary Wesley, John de Carré m.fl.
Flytten till Cornwall av Liz Fenwick berättar om den 38-åriga konstnären Maddie Hollis som blivit änka och ärver ett hus i Cornwall av en kvinna hon inte känt.
En sommar i Devon (2020) av Lucy Diamond är en precis en sån bok med brittisk känsla som man vill läsa på sommaren.        


Böcker som utspelar sig på platser där jag skulle vilja semestra - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

28 kommentarer:

Mösstanten sa...

Nog visste jag att det skulle bli England för din del. Writers’ walks blir jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, kanske inte svårt att gissa... roligt att läsa om författarnas beskrivningar.

femfemman sa...

Cornwall lockar. Skulle vandrat där för två år sedan. Blev ju inställt. Förhoppningsvis nästa år... Har läst flera böcker med anknytning till regionen... och så tv-serien Poldark...Saknar den!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag ska vandra i Cornwall med sonen, en dröm som uppfylls!

Ugglanoboken sa...

Verkligen ett drömresemål för mig också! Kommer definitivt att återvända!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag har ju besökt England, tittat på vackra trädgårdar, och nu vill sonen följa med och vandra med mig i Cornwall ❤️

Lottens bokblogg sa...

Jag har varit på många ställen i England (bodde där ett tag, och har rest dit flera ggr på semester) men inte Cornwall!

Robert W sa...

Det finns fler länder än England ;)

Fialia sa...

Englands landsbyggd och småorter vore trevligt att besöka.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, vandring i Cornwall har jag börjat drömma om, nu förverkligas det!

Robert W, inget som lockar mig till resa 🙂

Fialia, har gjort många resor till engelska trädgårdar 🇬🇧

Klimakteriehäxan sa...

Cornwall verkar vara paradiset för alla som gillar feelgood. Jag skulle gärna åka dit. Har läst Fenwicks bok.

Vargnatts bokhylla sa...

Cornwall verkar fint :)

Anonym sa...

Writers walk vill jag skaffa mig! Tack för tips! Jag vill ta mig en tur till Cornwall/ Maria Bokologen

Hanneles bokparadis sa...

Maria, Writers' walks on the Cornish coast är riktigt trevlig bok om författarnas egna berättelser om Cornwall.

Znogge sa...

Har läst två första böckerna och jag skulle gärna återse England vid tillfälle. Får bli vid ett senare tillfälle när Husse har pass igen.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, resorna har hopat sig så i sommar blir det tre resor 🇬🇧

Amanda Kanterfors sa...

Har inte läst någon av dina böcker, en sommar i Devon skulle nog passa mig älskar böcker som utspelar sig i England :)

Monika sa...

Böckerna har jag inte läst, men Cornwall finns med på min vill-åka-till-lista.

Hanneles bokparadis sa...

Amanda, väldigt många av mina böcker handlar om England 🇬🇧

Sara Pepparkaka sa...

Writer's walks verkar vara en användbar bok!

Mrs Calloway sa...

har vandrat i Hardys fotspår. det var väldigt trevligt. England är alltid rätt.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, kul att vandra i bra författares fotspår

Ama de casa sa...

Jag var på ridläger 1972 (12 år tror jag visst att jag var) i Cornwall - hur fint som helst!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, låter helt underbart! 🐎

Jokke sa...

Jag har inte besöt Cornwall, men Agatha Christie skrev om Cornwall

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, Agatha Christie hade väl sin sommarstuga i Cornwall

Cinnamon sa...

Verkar väldigt mysigt i Cornwall.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, trevligt överallt i England 🇬🇧