Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 oktober 2019

Allt jag inte kan säga av Emilie Pine

"Jag tog skada, men jag klarade mig. Jag tog min examen. Jag kom in på ett irländskt universitet, där jag äntligen kände mig hemma. Jag gick på lektioner och seminarier och träffade människor som, precis som jag, tyckte att läsning och samtal om böcker var ett bra tidsfördriv." (sid 147)
Allt jag inte kan säga (2019) av Emilie Pine är helt underbar debut, En bladvändare om ett tufft liv som vänder, en bok som man gärna vill läsa igen, vissa kapitel om och om igen. Både med svärta och styrka om att vara kvinna, så naket och ärligt.

"När jag växte upp hade jag ingen cykel. Som av en tillfällighet hade jag inga vänner heller. Och liksom jag låtsades att jag var okej med att vara ensam låtsades jag att det inte gjorde något att jag inte kunde cykla. Sedan blev jag för gammal för att börja lära mig, för stor för barncyklarna, och alltså lärde jag mig aldrig. Medan andra barn använde sina cyklar för att ta sig ut i världen stannade jag hemma och läste. Om jag behövde ta mig någonstans gick jag." (sid 153)
Flera smakbitar: HÄR.

30 kommentarer:

Ama de casa sa...

Det går alldeles utmärkt att klara sig utan cykel. Jag går hellre. Eller tar bussen :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det där med buss funkar inte överallt... historien fortsätter :)

Monika sa...

Cykel är ju viktigt när man är liten, tycker jag, i alla fall om man bor på landet. Där det är långt till kompisarna. Eller badplatsen. Eller... När jag var liten så var det inte aktuellt att bli skjutsad av föräldrarna vart man än ville så cykeln var räddningen :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, själv tycker jag cykel viktig och praktisk även i vuxen ålder, det tycker även författaren...

Znogge sa...

Den låter intressant så jag hoppas den finns på bibblan. Utan min cykel skulle jag inte vilja vara.

Mösstanten sa...

Den boken skriver jag upp.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det är så smidigt med cykel, jag kan frakta en del saker också.

Mösstanten, jag tycker mycket om denna bok.

astridterese sa...

Jeg er glad jeg har bloggere rundt meg som "tyckte att läsning och samtal om böcker var ett bra tidsfördriv". For jeg kjenner ikke så mange andre som er så interessert i bøker. Hvertfall ikke slik at de har lyst til å snakke om bøker hele tiden :-) Jeg kunne godt tenke meg å lese en bok som handlet om det og.
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, lite så här med, inte så många i min omgivning som läser... jag tyckte mycket om denna. Trevlig söndag!

Scylla sa...

Den där lät som något för mig. Tack för tips!

Boklysten sa...

Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

Robert W sa...

Jag har aldrig cyklat, men har klarat mig ändå. Trevlig smakbit.

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Spännande, tänk ändå hur mycket det finns i textspråket som kan frambringas genom att få ett smakprov så här :)

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, jag tyckte mycket om boken.

Boklysten, intressant läsvärd bok på många sätt.

Robert W, att cykla är hälsosamt ❤️

Orsakulla, ett sätt att locka till läsning :)

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Låter som en intressant bok! Oj vad jag cyklade när jag var barn. Kompisarna bodde ju minst en kilometer bort om inte mer.

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Ännu en ny bok och författare för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, jag cyklar fortfarande :)

Åsa, jag tyckte mycket om boken.

Sara Pepparkaka sa...

Den här boken tror jag att jag ska läsa. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Boken består av essäer, o är alltså inte en roman om jag förstår det rätt. Jag lärde mig cykla på en travbana ett sommarlov på en alldeles för stor cykel...
Tack för smakbit, trevlig söndag

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Ofta kan man ju gå, bara att det tar lite längre tid.

TinaO sa...

Tack för smakbiten! Den här är jag nyfiken på.

Villa Frejas bokblogg sa...

Omslaget lockar inte, men jag är nyfiken på boken. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag tyckte boken väldigt läsvärd.

Paula, det gör ingen större skillnad för läsupplevelsen... På den tiden hade nästan alla för stora cyklar.

Lotten, idag har ju alla så bråttom...

Tina O, en fin läsvärd bok.

Bokdamen sa...

Låter intressant, tack för smakbiten!

Mrs Calloway sa...

har köat på bibl. i evigheter för denna. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, kanske svårt att illustrera innehållet.

Bokdamen, boken är intressant läsning.

Mrs Calloway, de populära böckerna får man köa på biblioteket, denna kan jag tänka mig att äga.

Bokdivisionen sa...

Jag köpte den här i somras då jag skulle gå och lyssna till henne men så kom det ett föräldramöte i vägen och boken hamnade på väntelistan.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, en bok som inte blir sämre av väntan.

Birthe sa...

Fin smakebit! Denne fikk jeg lyst til å lese :)

Hanneles bokparadis sa...

Birthe, ganska ny bok.