Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 oktober 2019

miljötänk - helgfråga

Vad tror du kan påverka bedömningen av en bok, förutom innehållet? undrar Mia i Helgfrågan; genre, tema, viss igenkänning.
Bonusfråga: Vad gör du för miljön? vi har alltid lappat och lagat kläder och saker, ärver, lånar, återanvänder. Jag har många år haft en tygkasse i handväskan, sorterar hushållsavfall, slänger ingen mat, närodlat, undviker plastpåsar i mataffären, komposterar, köper antikvariska böcker och lånar på bibliotek. Såpa och diskmedel funkar till det mesta, cyklar och åker spårvagn - bilen används en gång i veckan när jag kuskar barnbarn.
Mias Helgfråga

22 kommentarer:

Ylva sa...

Jag cyklar eller går för det mesta, har också tygkassar, sopsorterar, har egna höns, egna grönsaker, köper second hand, lånar böcker och får recensionsexemplar. Jag skäms över att vi har en SUV men maken använder den på landet och behöver en stor bil tyvärr.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, egna höns låter mysigt, älskar ägg ❤️ i alla former.

Mrs Calloway sa...

så gör nog många av oss helt naturligt

wiolettan sa...

Min mysing är mycket för att sortera vårt avfall och där har jag lärt mig en hel del.
Vi går för det mesta, eller åker t-bana. Det är så nära till allting där vi bor så någon bil behövs inte då vi handlar våra matvaror. Mysingen kånkar och bär.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Igenkänning kan vara något som antingen lockar mig att läsa en bok eller att avstå ifrån den. ;)

Vi låter ganska lika när det gäller miljön, skaffar mycket på loppisar och slänger aldrig någon mat.

Trevlig fredag! :)

Lottens Bokblogg sa...

Ja igenkänning kan definitivt spela roll.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ju fler desto bättre.

Wiolettan, toppen att kunna åka kommunalt.

Josefin, det beror på :)
Önskar dig detsamma!

Lotten, jag gillar bekanta miljöbeskrivningar.

Bokdamen sa...

igenkänning är nog en sak som kan påverka bedömningen åt olika håll.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jo, beror nog på boken.

Boklysten sa...

Jag tror att de lite äldre generationerna faktiskt lever mer miljövänligt per automatik - man har sedan arnsben lärt sig att inte slänga mat, att laga och lappa, att återanvända osv.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, känns helt rätt att göra så.

Mösstanten sa...

Mycket kan spela in i bedömningen av en bok. Vi människor är ganska irrationella varelser. Är jag trött eller pigg när jag läser boken? Träffar den mig på en obehaglig punkt? Är författaren berömd eller helt okänd? Har boken fått mycket uppskattning/kritik. Tycker jag om författaren eller retar jag mig på hen? Och så vidare. Visst försöker jag vara rättvis, men ...

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, visst kan man bedöma samma bok olika under olika perioder.

Znogge sa...

Ni är verkligen miljömedvetna och gör vad ni kan. Dock har bomullskassen fått sig en törn på senare tid...

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/tygkassen-stor-miljobov-jamfort-med-plastpase/

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag har också läst om olika sorters bommullskassar... min är just nu en gammal reklamkasse - som håller flera år.

Klimakteriehäxan sa...

Det där med att inte slänga matrester är något jag blivit riktigt bra på! Anstränger mig på många fronter för miljöns skull.

Geddfish ♥ sa...

Jag har sedan länge haft med mig egna papperskassar, ryggsäck, nylonpåsar, tygpåsar. Har alltid något till hands. Köper skräppåsar, det blir billigare i längden
F.ö. är jag rätt klimatsmart tycker jag, försöker iaf.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, ju fler som gör olika saker, desto bättre blir det.

Gerd ♥ i vår lilla familj blir det nästan iget skräp, cyklar till återvinning - men samma kassar om och om igen, vi gör så gott vi kan.

Åsa sa...

Ja såpa och diskmedel funkar verkligen till det mesta. Tänk så mycket onödiga specialprodukter det finns.
Genren har nog stor betydelse, helt riktigt!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, de bakteriedödande medlen är värst för reningsverken, helt onödigt, bara skadligt för mikroorganismer.

Ama de casa sa...

Jag lappar och lagar kläder mycket också. Fast mest för att jag hatar att shoppa kläder... Men miljötänkandet blir ju liksom en bonus ändå :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, lika god anledning som någon annan :)