Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 oktober 2019

Det svarta trädet av Tana French

"Ja, vilka blickar, herregud", sa Leon och räckte jointen till Melissa. "Jag är livrädd för att säga något dumt när jag träffar dem. Det är som att vara i kyrkan när man är barn och undrar vad som skulle hända om man skrek 'kukhuvud!' i det mest högtidliga ögonblicket, man kan inte sluta tänka på det och blir allt räddare för att man faktiskt ska göra det. Jag kan svära på att om de där tänker fortsätta att stirra på mig på det där viset så kommer det förr eller senare att brista" (sid 378)
Det svarta trädet (2019) av Tana French berättar om Toby Hennessy, en framgångsrik 28-åring som lever en sorglös tillvaro och lyckas prata sig ur de flesta knepiga situationer, en natt förändras allt. Efter en sen utekväll vaknar han mitt i natten av ett ljud i sin lägenhet, de båda inbrottstjuvarna  misshandlar Toby brutalt och lämnar honom att dö. Angreppet har skakat honom i grunden. Under en lek i trädgården sträcker sexårige Zach, ett av Tobys kusinbarn, in sin hand i en ihålig gammal alm, han har fått tag i är en människoskalle. Det makabra fyndet öppnar porten till en länge dold familjehemlighet. Allt han trott sig veta om sitt förflutna ställs på ända, och med växande obehagskänsla går det upp för Toby att han inte längre kan lita på sina egna minnen. Vem är han, egentligen? Vem var han den sommaren då almen blev en grav? (Modernista)
Flera smakbitar: HÄR.

21 kommentarer:

Monika sa...

Tana French har gått från "inte speciellt bra" till att bli något av en favorit så den här ska jag läsa så småningom :)

Mösstanten sa...

Den verkar jättespännande. Jag har läst andra böcker av Tana French som har varit bra. Det kanske vore dags för en av hennes böcker igen när hösten mörknar.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, välskrivet, många inblandade.

Mösstanten, deckare i höstmörker passar bra.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Låter som en intressant bok.

Mia Eggimann sa...

Den väntar i bokhyllan

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Ny för mig men den låter intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, en läsvärd bok.

Mia, kul att sen läsa vad du tycker.

Znogge, helt ny bok.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Har inte läst något av henne förut (tror jag) men den här blev jag lite nyfiken på. Har sett den lite varstans den senaste tiden. Hoppas den är bra! :)

astridterese sa...

Jeg leste Skogen av Tana French for mange, mange år siden og likte den ikke. Så etter det har jeg ikke lest noe mer av henne. Men jeg ser jeg burde gi henne en ny sjanse nå. Hun har helt sikkert utviklet seg som forfatter og jeg har utviklet meg som leser :-)
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, ingen garanti, smaken är ju olika...

AstridTerese, jo, både en själv och författare förändras :)
Ha en bra söndag!

Robert W sa...

Den låter verkligen spännande! Tack för smakbiten!

Paula sa...

Tack för smakbit, förstått att hon är populär författare, läser just inga deckare. Ha en skön söndag

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Har inte läst något av henne, men har några olästa i hyllan, bl.a. den här.

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Känner igen författarnamnet, inte mer än så.

Cinnamon sa...

Tror inte att jag läst något av författaren förut men den här verkar intressant. Tack för smakbiten!

Mrs Calloway sa...

en utvidgad smakebit. Tana French har jag läst något av för länge sedan och tyckt om. hon står ständigt på läslistan, men mycket längre har jag inte kommit

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ny författare för mig.

Sara Pepparkaka sa...

Det låter ju som en bra bok.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, klart läsvärd bok.

Birthe sa...

Virker som en spennende bok!
God lesing :)

Hanneles bokparadis sa...

Birthe, tack, boken har flera dimensioner.