Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 oktober 2019

Höst av Selma Lagerlöf

"Alltsedan mitt sjunde år hade jag drömt om att bli författarinna, alltsedan mitt femtonde hade jag skrivit vers och hoppats, att jag skulle kunna utbilda mig till stor skald. Men allt detta hade inte medfört något resultat. Den där kvällen i Landskrona, kort efter att jag hade ingått i mitt tjugonionde år, stod jag lika långt från målet som någonsin, ja, det föreföll mig nästan mera avlägset nu, än det hade varit under föregående åren." (sid 32)
Höst av Selma Lagerlöf innehåller personliga berättelser ur minnet: "Det var några år efter min fars död, då vi just började förstå, att vi inte skulle bli i stånd att behålla Mårbacka. Men vi hade ännu inte kommit oss för med att tänka tanken helt ut, och vi hade inte talat om saken, inte med varandra och inte med någon främmande." (ur Sändebudet) Intressant att läsa om om hennes väg till författare.

I denna sista bok Selma Lagerlöf gav ut innan sin död berättar hon om sina egna tankar i essäer och tal, blandat med noveller och legender. Höst gavs ut första gången 1933. Selma Lagerlöf (1858-1940) är en av Sveriges mest lästa författare som 1909 belönades med Nobelpriset i litteratur och 1914 invaldes i Svenska Akademien.

Man vill stänga klostren.
   "Och stackars Sveriges folk" säger hon, "när det intet mer finns några munkar och nunnor, som kan undervisa det i jordeskötsel och i örtagårdskunskap och biskötsel och smaklig mattillverkning och ljusstöpning och bakning! Var ska de unga adelsjungfruarna få lära sig goda seder, och vem ska ta vård av fattigt folk, och vem ska härbärgera vägfarande, när det intet mer finns några kloster?" (sid 170)
Höst finns att läsa i Litteraturbanken: HÄR.

18 kommentarer:

Znogge sa...

Den vill jag läsa!

Ama de casa sa...

Till och med jag har läst lite av Selma - dock inte denna :-)

Mösstanten sa...

Det var den som Klimakteriehäxan nämnde, men inte hade i hösttrion. Intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, väldigt intressant läsning, exempelvis hur hennes skrivande utvecklas.

Ama, denna är kanske lite mer okänd.

Mösstanten, precis, denna finns i nytryck.

Klimakteriehäxan sa...

Se där - kan det ha varit jag som satte dig på spåret? Men jag har inte letat reda på den, du kom först!

Klimakteriehäxan sa...

Mösstanten - visst hade jag den i hösttrion, först dessutom!
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/10/hostkansla-i-tisdagstrion.html

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, boken finns att köpa i nytryck, intressant läsning om Selmas väg till skrivande.

Ylva sa...

Vilken vacker liten bok! Intressant att läsa om hennes liv innan hon blev författare.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, boken innehåller även tal och fina noveller.

Ett mystiskt bibliotek sa...

Den här vill jag helt klart läsa. Ska försöka leta upp den på en gång. Tack för tipset! :)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, finns på näthandeln och på biblioteket :)

em sa...

Den finns att läsa hos Litteraturbanken:
https://litteraturbanken.se/forfattare/LagerlofS/titlar/Host/sida/3/etext
Margaretha

Hanneles bokparadis sa...

Margaretha, tack, vilket bra tips!

Klimakteriehäxan sa...

Fanns inte på mitt bibliotek. Kunde antagligen ha beställt den, men iddes inte stå i kö ...

Klimakteriehäxan sa...

Ha! Nu såg jag din länk - Litteraturbanken får det bli!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Litteraturbanken är toppen!

Bosse Lidén sa...

Det lät som en intressant och passande bok när det gäller titeln.

Hanneles bokparadis sa...

Bosse Lidén, en läsvärd bok hela året...