Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 november 2019

Balladen om det sorgsna kaféet av Carson McCullers

"Barn älskar att sova i andras hus och att äta vid grannarnas bord; vid sådana tillfällen uppför de sig fint och känner sig stolta. På samma sätt var människorna i staden stolta över att få sitta vid kaféborden. De tvättade sig innan de gick till till miss Amelia och skrapade artigt av skorna på tröskeln innan de klev in i kaféet. Där kunde man åtminstone för några timmar glömma den bittra insikten om att inte vara så värst mycket värd." (sid 97)
Balladen om det sorgsna kaféet (1951) av Carson McCullers är en märklig kärlekshistoria i den amerikanska Södern mellan den långa förmögna ensamma miss Amelia och den puckelryggiga korta Cousin Lymon. Allt i den lilla staden förändras när miss Amelia öppnar ett café. Stadens invånare har fått en samlingsplats efter arbetsdagens slut på fabriken.

Miss  Amelia har haft ett kort märkligt äktenskap i sitt förflutna, maken återvänder när han släpps från fängelset. Miss Amelia blir tredje hjulet i vänskapen mellan ex-maken och den lilla puckelryggen. En stark annorlunda bladvändare, Carson McCullers kan verkligen berätta en historia.

"Ändå jagade hon inte Marvin Macy ur huset eftersom hon fruktade att hon skulle bli lämnad ensam. Har man en gång levt ihop med någon annan är det en svår pina att tvingas leva ensam. Tystnaden i ett rum med en sprakande brasa när klockan plötsligt slutar ticka, det tomma husets nervösa skuggor - det är bättre att släppa in sin svurna fiende än att möta rysligheten i att leva ensam." (sid 104)
Flera smakbitar: HÄR.

29 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

en klassiker i fängslande miljö

Robert W sa...

En okänd bok för mig. Låter som en gripande berättelse.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, precis, en läsvärd klassiker.

Robert W, mycket känslor, tror du skulle gilla denna.

Veiken sa...

Troligen en bok för mig! Just nu slukar jag serien av Denise Rudberg om Marianne Jidhoff

Mösstanten sa...

Tack för tipset! Jag har bara läst en bok av Carson McCullers, något med ett bröllop vill jag minnas. Borde kanske ge den författaren mer uppmärksamhet.

astridterese sa...

Jeg hadde ikke hørt ordet sorgsna før. Så jeg m¨åtte slå det opp. Det var et veldig fint ord, sev om det på norsk betyr trist.
Jeg måtte slå opp Carson McCullers og. Jeg har ikke lest noe av han, men jeg ser jeg har Hjertet er en ensom jeger på leselisten :-)
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, jag lånade boken på biblioteket.

Mösstanten, McCullers har skrivit fina noveller, jag ska läsa mer.

Monika sa...

Känner inte till den här boken, men det låter som en intressant historia.

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Den boken låter bra.

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, ledsen och sorglig betyder ungefär lika... Carson var kvinna, hennes man var också författare. Ha en bra söndag!

Monika, en riktigt läsvärd historia.

Znogge, Carson McCullers är riktigt bra författare.

Boklysten sa...

Verkar vara en intressant bok. Tack för smakbiten!

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Kände inte till denna.

TinaO sa...

Hm, har inte hört talas om henne. Tack för smakebiten!

aariho sa...

Fin smakebit! Sikkert en bra bok, med et bra tema.

Paula sa...

Reflections in a golden eye, heter en bok jag läst av honom. 1977 haha, det var visst ett tag sedan...Men, sen h ittar jag titeln också i en novellsamling som jag läst, märkligt.
Tack för smakbit denna eländigt grådaskiga söndag

Hanneles bokparadis sa...

TinaO, hon finns översatt.

aariho, duktig intressant författare.

Paula, Carson McCullers är kvinna.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den låter intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, en riktigt bra författare.

Sara Pepparkaka sa...

Vilken titel boken har! Den låter riktigt bra!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Låter som en intressant bok.

Mia Halvarsson sa...

Tack för en lockande smakbit, den ser jag fram emot att få läsa :)

Hanneles bokparadis sa...

Sara, en annorlunda berättelse.

Lotten, en läsvärd historia,

Mia, en bok jag gärna läser om.

Bokdamen sa...

Sett boken men inte läst, verkar intressant. Tack för smakbiten!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Det låter som en bok jag skulle gilla.

Lena sa...

Låter som en intressant berättelse. Tack för smakbiten.

Bokdivisionen sa...

En klassiker alltså? Den lät intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, tror du skulle gilla denna.

Cinnamon, det tror jag också skulle passa dig.

Lena, en annorlunda och gripande berättelse.

Bokdivisionen, en läsvärd klassiker.

Scylla sa...

Den tyckte jag mycket om. Riktigt bra.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, håller med dig.