Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 november 2019

Bekännelsen av Jessie Burton

"Elise visste inte om det var helt sant att hon ville skriva en pjäs, men hon tyckte att det lät imponerande. Det var sant att hon brukade sitta i mörkret på någon av Nationalteaterns tre scener och betrakta scengolvet som snurrade, ha blicken vänd mot himlen där fonden sänktes ner; se tomma ytor som förvandlades till viktorianska teckningsrum, postapokalyptiska grekiska tragedier, lantliga engelska idyller, Japan, Manhattan, Indien. Ibland försökte hon skriva en scen, men meningen gled henne ur händerna, i slutändan var uppgiften henne övermäktig och hon nöjde sig med enbart oskrivna planer. Hon förmådde inte fästa världen på papper." (sid 17)
Bekännelsen (The Confession 2019) av Jessie Burton berättar om trettiofyraåriga Rosie som hela sitt liv känt längtan efter sin mor, som lämnade henne redan vid ettårsålder. Först nu berättar hennes far för henne det lilla han vet. Han ger henne två böcker av den kända författaren Constance Holden som hade ett förhållande med Rosies mor Elise Morceau. Sedan försvann hon spårlöst, fadern letade förgäves. Nu börjar Rosie söka efter Constance som var den sista som kände hennes mor Elise.
Flera smakbitar: HÄR.

27 kommentarer:

Paula sa...

Alldeles för knepig text för mig att följa, tappar bort mig efter halva meningarna...Men har förstått att du hänger med och gillar genren?

Hanneles bokparadis sa...

Paula, nu skojar du väl... inget speciellt med denna text, handlar om drömmar om att kunna och vilja skriva... teater.

Znogge sa...

Den vill jag läsa! Tack för smakbiten.

Mösstanten sa...

Tack för tipset igen. Jag såg serien Miniatyrmakaren och den var bra tyckte jag så den här kan jag gott tänka mig att läsa.

Sara Pepparkaka sa...

Jag hade ju också tänkt läsa Miniatyrmakaren, men jag har åtminstone inte läst den än.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det här är en bok för dig.

Mösstanten, jag såg också filmatiseringen av Miniatyrmakarna, riktigt bra.

Sara, ibland räcker det att se en bra filmatisering, Miniatyrmakarna finns dock i min bokhylla.

Mrs Calloway sa...

läste Miniatyrmakarna och vill gärna läsa denna också. tack för smakebiten

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Burton kan verkligen skriva en bra historia.

Ama de casa sa...

Jag är lite inne på Paulas linje här... Men jag börjar nog bli lite ringrostig när det kommer till bokläsning.

Ha en finfin söndag!

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Den titeln var ny för mig.

Paula sa...

Nu har jag kollat upp författaren och jag har ju läst hennes tidigare böcker och gillat dem! Så självklart ska denna också läsas! Tack för smakbit!

TinaO sa...

Tack för smakbiten! Tycker också att det snurrar till sig när det blir för många bisatser i en mening, men gillar ändå känslan som smakbiten ger.

Boklysten sa...

Har läst Miniatyrmakaren och blir nyfiken på den här. Tack för smakbiten!

Scylla sa...

Den låter intressant. Och vilket fint omslag!

Lyrans Noblesser sa...

Miniatyrmakaren var ok, tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, läsning, cykling och simning är väl ungefär samma, önskar detsamma!

Åsa, boken är helt ny.

Paula, bra, mycket bra författare!

Bokdamen sa...

Den här ligger i en läshög och väntar. Sett Miniatyrmakaren. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

TinaO, egentligen en lista över olika sorters teater.

Boklysten, riktigt läsvärd bok.

Scylla, det vackra omslaget har med innehållet att göra.

Lyran, tyckte om filmatiseringen.

Bokdamen, ska bli intressant att höra vad du tycker.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den här kom med posten för ett tag sen.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, ska bli intressant att läsa vad du tycker.

Monika sa...

Den dök överraskande upp här för ett tag sedan. Läsa den ska jag, men när vet jag inte :)

Bokdivisionen sa...

Jag tyckte Miniatyrmakaren var sådär, känner mig inte akut sugen på den här men hoppas du gillar den!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, böckerna rymmer inte från bokhyllan :)

Bokdivision, absolut läsvärd, fast beskriver kanske inte min värld.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Har inte läst ngot a författaren än.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, denna är min andra.

astridterese sa...

Jeg har bare lest Miniatyrmakeren av Jessie Burton. Men jeg kunne også tenkt meg å lese Gåten (som den heter på norsk). Miniatyrmakeren var virkelig fin.
Ha en riktig fin mandag!

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, riktigt bra författare, ha en fin dag!