Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 november 2019

3x frestelser - tisdagstrio

 Frestelsens berg av K-E Johansson
Frestelsens berg av Karl-Erik Johansson berättar om Erik Larsson, »Kiruna-Lasse« som var  på sin tid den svenska idrottshimlens mest lysande stjärna. Ett superfenomen på skidor, mängder av lovord.
I mars 1982 dog »Kiruna-Lasse« strax före sin sjuttioårsdag. Men sitt bragdfyllda idrottsliv lämnade han fyrtiotre år tidigare, då han på toppen av sin karriär plötsligt upphörde att tävla.


Frestelsernas berg av Jonas Gardell.

Farliga frestelser av Penny Vincenzi berättar om Celia som bröt mot alla konventioner när hon som nygift, i seklets början, begärde arbete i maken Olivers bokförlag. Begåvad, modig, viljestark bidrog hon till förlagets stora framgångar. Trots allt hon gått igenom håller samman familjen. Och hon försöker lotsa in sina barn i företaget.

Frestelser är temat
tisdagstrion hos: Ugglan.

21 kommentarer:

Znogge sa...

Tre intressanta böcker tycks det vara. Tänk vilken tur att vi har kommit betydligt längre när det gäller jämställdheten. I alla fall i Sverige.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, och alla är frestelser... Sverige är ett bra land att leva i.

Mösstanten sa...

Både Frestelsens berg och Frestelsernas ber verkar intressanta. Bra tips!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nya för mig med verkar intressanta!

Monika sa...

Jonas Gardell har jag läst annat av, han är en bra författare.

Robert W sa...

Kul att du till och med fick in ordet frestelse i boktitlarna.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, verkligen, hedersdoktor, ett par av Gardells böcker har jag i min bokhylla.

Robert W, fick kämpa lite.

Vargnatt sa...

Farliga frestelser låter intressant :)

Scylla sa...

Oj, du har lyckats få med 'frestelse' i själva titlarna. Imponerande! Gardells vill jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, starka kvinnor är intressant :)

Scylla, temat denna vecka var ganska svårt!

Mrs Calloway sa...

två okända frestelseböcker. Gardell känner jag till men har inte läst

Klimakteriehäxan sa...

Gardells bok är lysande. Som det mesta han skriver.

TinaO sa...

Snyggt jobbat att hitta tre titlar med frestelser i! Gardell är den enda jag hört talas om, men jag blir lite nyfiken på Kiruna-Lasse.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, lite svårt denna vecka.

Klimakteriehäxan, ny titel för mig också.

TinaO, fick tänka lite extra.

Ugglanoboken sa...

Kul med frestelserna i titeln! Gardells bok funderade jag på att ha med i min trio också, men sen valde jag annat.

Boklysten sa...

Känner inte till någon av e här böckerna. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, du hade ju hittat bra passande böcker, lite lurigt idag.

Boklysten, kanske inga vanliga titlar.

Sara Pepparkaka sa...

De här tre böckerna har jag inte ens hört talas om.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, boken av Jonas Gardell var också ny för mig.

Åsa sa...

Men så skickligt, du fick in frestelserna i titlarna också! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, ibland funkar det! :)