Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 november 2019

minsta fynd i min egen bokhylla

Modern English poetry (1957) av Michael Meyer har jag tydligen betalat 5 kr för dessa drygt 200 sidor. Foto på författarna, kort inledning om deras liv och liten svensk ordlista för varje dikt. Dikter av 26 författare, bland annat av Thomas Hardy, W B Yeats, D H Lawrence, T S Eliot, W H Auden, Dylan Thomas.

Madrigal
O lurcher-loving collier, black as night,
Follow your love across the smokeless hill;
Your lamp is out, the cages are all still;
Course for heart and do not miss,
For Sunday soon is past and, Kate, fly not so fast,
For Monday comes when none may kiss:
Be marble to his soot, and to his black be white.
 
W H Auden 1935

18 kommentarer:

Ama de casa sa...

Det var verkligen ingen tegelsten det där :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, liten till format men med stort innehåll :)

KajsaLisa sa...

Det ligger en bokhandel uppe vid Waterloo Station där man kan göra fynd en av dom roligaste var The With and Wisdom of Keith Rickard fylld med sarkastiska Keith Richardscitat

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, tack för intressant tips

Vargnatt sa...

Vilken gullig liten bok :)

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, liten till storlek, stor till innehåll :)

em sa...

Liten, men naggande god. Finns även i min hylla - perfekt att stoppa i fickan när jag vet att jag ska tillbringa tid i väntrum.
Margaretha

Hanneles bokparadis sa...

em, perfekt storlek och perfekt innehåll.

Hanna sa...

Charmigt format. Var inte Radiotjänst de som brukade trakassera människor som inte hade TV? Visste inte att de var skolade i poesi :)

Hanneles bokparadis sa...

Hannele, Radiotjänst hade väl kurser i allt möjligt, denna är engelsk språkkurs, lyrik från från 1957, en riktig bokpärla.

Znogge sa...

Det tycker jag absolut den kan vara värd!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, menar du fem kronor.... otroligt fin liten bok.

Mösstanten sa...

Oj, vilken liten bok. Hoppas att man inte behöver läsa med förstoringsglas.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nej, riktigt fin text med mycket innehåll.

Veiken sa...

Det gäller att ha koll när man har så många böcker. Ett kartotek, kanske?? ;)

Svar: Visst har vi bra frukt i Sverige också, men inte dagsfärsk och nyplockad. Det är en stor skillnad på smak!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, jag har ganska god koll på mina böcker :)
Solvarma bär plockar vi i egen trädgård ❤️

Mia Halvarsson sa...

Himmel så trevligt!! Men var hittar du alla böcker (innan dom hamnar hos dig alltså)????

Hanneles bokparadis sa...

Mia, bokaffärer, loppis, antikvariat...