Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 november 2019

möten med döda författare i Cornwall

Vi var i Cornwall i somras, intressant resa.
Afternoon tea hemma hos Jane Austen.
Frank Churchill utanför Jane Austens hem i Bath.
Vi såg skymten av Virginia Woolfs fyr Godrevy som finns på omslaget av Mot fyren (med ny översättning av Margaret Backgård).
Talland House där Virginia Wolf firade sina barndoms somrar i St Ives.
Sissinghurst trädgård och Vita Sackville-Wests arbetsrum 
och bibliotek med 2700 böcker uppe på tornet.
William Golding jobbade på Bishop Wordsworth's School.
Henry Fieldings fru.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Vilken fin resa det måste ha varit.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, verkligen, ingen litteraturresa egentligen men vi råkade hitta en hel del intressant.

znogge sa...

Kan tänka mig att det var en mycket intressant resa och så kul att litteraturen var närvarande.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, litteratur är ibland lätt att leta fram.

Veiken sa...

Intressant att hitta nya platser med mycket kultur!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, mina favoritförfattare 🇬🇧

wiolettan sa...

Så intressant. Läsvärda författare, verkligen.
Förstår att det var en fin resa.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, fint att se deras miljöer i verkligheten.

Ama de casa sa...

Vilken härlig resa! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, vi njöt av varje stund :)

Älskar att läsa sa...

Vilken härlig resa! Jag var på Irland i somras och det var också en underbar resa. Vilka fina miljöer och hus man hittade. England får bli nästa resa :)

Hanneles bokparadis sa...

Agneta, Finns massa bara författare i Irland, varit där ett par gånger och läst antal irländska böcker.

Klimakteriehäxan sa...

Austen och afternoon tea - himla trevligt!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, gott och trevligt!

Ugglanoboken sa...

Så kul att se dina bilder från resan!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, riktigt givande Englandsresa!

Lena i Wales sa...

Du hann med mycket.
Jag har inte varit på alla ställen, men hos Jane Austen i Bath har jag varit.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, en riktigt intressant resa.