Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 december 2019

för lite äldre böcker - helgfråga

Fokuserar vi för mycket på nya böcker och inte de som är 5-10 år gamla? undrar Mia i Helgfrågan. Det tycker jag nog ibland, när många bokbloggare skriver om samma böcker. Intressant med Monikas Hett i hyllan, där lite äldre böcker kommer fram.  Bra böcker har inget bäst-före-datum.

Bonusfråga: Ska ni se något Luciatåg? förmodligen i svt, har sett barnbarn sjunga i skolan.
Mias Helgfråga

14 kommentarer:

Lena sa...

Hett i hyllan har jag deltagit i ganska ofta. Man har ju en hel del gamla böcker i bokhyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, de nya böckerna lånar jag gärna på biblioteket.

Mösstanten sa...

Mja, jag skriver nog inte för mycket om nya böcker. Jag skriver om dem jag läser och det är sannerligen inte bara nya.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, bra med variation.

Scylla sa...

Ha ha, jag känner mig rätt mossig och trist när jag läser så mycket äldre böcker och klassiker. Har snarast fått anstränga mig att klämma lite nytt :)

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, mossig känner jag mig inte :)

Lottens Bokblogg sa...

Nej, bra böcker borde inte ha något bästföredatum

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, roligt att blanda sin läsning.

Bokdamen sa...

Det är aldrig försent att läsa böcker, men blir en hel del nytt, då jag jobbar med böcker.

Åsa sa...

Läser nog i stort sett det jag har lust till, då spelar det ingen roll hur gamla böckerna är... men nyutkommet kan ofta locka, inte nödvändigtvis det "alla andra" läser. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jag gillar att läsa även äldre böcker.

Åsa, toppen att det finns böcker för alla smaker.

Cissi sa...

Jag har inga problem att läsa eller lyssna på äldre böcker men de kommer lite i skymundan bland allt nytt som exponeras överallt. Då är det lätt att haka på och ta sig an dem som lockar lite extra. Men jag förstår vad du menar med att det blir rätt trist när alla skriver om samma bok - i synnerhet om den inte lockar en själv. Men jag har precis själv gjort det med boken Klubben som jag bara inte kunde låta bli att lyssna på.

Hanneles bokparadis sa...

Cissi, äldre böcker finns väl inte alltid så man kan lyssna på dem. Klubben köar jag för på biblioteket.

Mia Eggimann sa...

Jag tänkte göra en utmaning om det