Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 december 2019

häng på biblioteket - fem en fredag

1 Vart skulle du kunna gå där alla visste ditt namn? på vårt närmaste lilla bibliotek.
2 Vart går du för att vara runt folk men utan att behöva prata eller bli igenkänd? tja, kan sätta mig i tidningshörnan på något större bibliotek.
3 Vart kan du gå för att känna dig hemma, utan att det är ditt eget hem? på biblioteket... och hemma hos våra vuxna barn.
4 Var äter du mat när plånboken är tunn? fin mat på restaurangskolor, vi köper bra mat för halva priset med kort datum, det har vi alltid gjort.
5 Vad är ett känt ställe du önskar fanns i närheten av dig? vi har nära till allt här på Hisingen, flera bibliotek, sällan jag tar bussen till Göteborg.
Fem på fredag hos: ElisaMatilda.

21 kommentarer:

znogge sa...

Biblioteket känner man sig alltid hemma på så det blir ett besök där i dag tillsammans med barnbarnet.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, trevligt, jag ska hämta ett par böcker.

Klimakteriehäxan sa...

Ditt hjärta klappar verkligen för bibblan! Men sämre favoritställen (och dyrare) kan man ha!

Geddfish ♥ sa...

Jag har alltid gillat bibblan. Jag mår bra där, vart i Sverige jag än är.
Trevlig Lucia!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, på biblioteket kan en vara både ”känd” och anonym!

Gerd, jag besöker gärna ett bibliotek på resor, kollar vad som finns i hyllorna 🇬🇧

Älskar att läsa sa...

Jag känner mig också hemma på bibliotek.
Tyvärr har det varit lite stökigt på biblioteket här. Lite stökiga ungdomar, men biblioteket jobbar på att lösa det.

Hanneles bokparadis sa...

Agneta, biblioteken har blivit fritidsgårdar, men unga har inte mycket annanstans att ta vägen... samma med föräldralediga med babysar.

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är egentligen konstigt, men både jag och min gubbe läser otroligt mycket - men konstigt nog är jag sällan på biblioteket i Hemse och lånar nåt. Vi köper en massa böcker på loppisar, har två extra bokhyllor för oläst, så vi klarar oss bra ändå. Däremot har jag varit där och hållit föredrag/bildvisning både om Bonsaier och om min trädgård - så dom kanske skulle känna igen mig.....
KRAM/Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, loppisböcker köper jag också, men de nya lånar jag ofta på biblioteket, jag ska berätta om min bokblogg 🤓 på biblioteket.

Mia Halvarsson sa...

Att du älskar bibliotek(et) är klart uppenbart, med all rätt! Jag önskar det vore lite närmare till biblioteket här.... då skulle jag också hänga där!

Hanneles bokparadis sa...

Mia, vi har 400 meter till närmaste bibliotek, men nu tänker politikerna stänga det :(

Rämmengården sa...

Jag har 1 mil till närmaste bibliotek. Synd jag inte har det närmare. När jag var liten hade jag gångavstånd till biblioteket och hängde där flera gånger i veckan. Bokmal redan då...

Ingrid sa...

Vi har Sveriges i särklass vackraste bibliotek. Där skulle du säkert trivas. Missa inte det om du av en händelse skulle passera Klintehamn.
Hälsningar, Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Nina, jag kan ta bussen till de andra biblioteken.

Ingrid, vackra bibliotek är jag svag för.

Paula sa...

Hej, när jag läser dina svar förstår jag att jag förstås skulle önskat mig en restaurangskola i närheten! Vilken lyx förstår jag...o så smart för alla parter.
Jag har jobbat en kort period på vårt bibliotek för många år sedan, härligt jobb
Trevlig Lucia-helg

Hanneles bokparadis sa...

Paula, låter som ett drömjobb, restaurangskola är bra och ganska billigt.

BP sa...

Ja, då kan du ju nästan bosätta dig på biblioteket, fast du har ju redan ett eget hemma hos dig;-)
Jag slukar också böcker, men har faktiskt aldrig lånat en bok på biblan - oooops, jag vet.
Restaurangskola var ett hett tips, för nu kom jag ju på att jag faktiskt har en restaurangskola nästan tvärsöver gatan.

Hanneles bokparadis sa...

BP, precis, det blir bibliotek nästan dygnet runt :)
Bibliotek är bästa skatteåterbäringen, alla böcker vill man inte äga.
Restaurangskola är populärt, bäst att boka bord.

Musikanta sa...

Jag är också en flitig besökare på vårt bibliotek här i Söderköping. Jag har också haft en utställning där för något år sedan. Trots det tror jag inte att personalen vet vad jag heter även om alla känner igen mig.
Eftersom hemmet svämmar över av böcker lånar jag alla numera.
Ingrid

Mrs Calloway sa...

bibliotek är en suverän uppfinning! så fattigt det blir när bibliotek och bokbussar läggs ner och dras in. att spara på kulturen är så enfaldigt

Hanneles bokparadis sa...

Musikanta, riktigt trevligt att ha ett stambibliotek, smart att låna på bibliotek.

Mrs Calloway, hur ska vi få barn att bli intresserade av böcker utan bibliotek... verkligen enfaldigt.