Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 december 2019

Erik - Authors and Characters

Inte många som läser Erik Axel Karlfeldt (1864-1931) i skolan idag, lyrik. Litterär kanon, behövs det? Kanske skulle man låta eleverna bekanta sig med flera olika sorters litteratur. Han är svår att översätta, hans texter passar bäst att sjunga.
Sveas son : en berättelse om folkhemmet (2018) av Lena Andersson berättar om möbelsnickare Ragnar Johansson, född år 1932, är en präktig och händig man. Fadern hade varit orolig att han kanske var homosexuell, för Ragnar stod i alltför nära kontakt med sin vän Erik - de umgicks på flickors vis, sov över hos varande och pratade kvällarna igenom.


"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn"; Authors and Characters - utmaning hos: Lyran.

16 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Det var inte bekant författare och Sveas son har jag inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, en Akademiledamot från förr.

Scylla sa...

Karlfeldt ja! Jag har varit på Karlfeldtsgården i Karlbo utanför Avesta, däremot inte i den i Sjugare - av någon anledning. Jag har ju bara ett par mil till Leksand. Av Lena Andersson har jag bara läst 'Var det bra så?', så den Erik kände jag inte till.

Hanna sa...

Vi läste nog bara "Jungfru Maria" i skolan. Sveas son har jag inte läst, men jag älskade hennes första skönlitterära.

Jokke sa...

Karlfelt vann Nobel- priset 1931 men hän har dött innan det vår 1931. Karlfelt valdes till Svenska Akademien 1904.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, låter som en intressant plats-

Hanna, jag har nog inte läst något i min skola i Finland.

Jokke, precis, Karlfelt är väl den enda som fått Nobelpris efter sin död.

Robert W sa...

Jag måste erkänna att jag bara läst någon enstaka Karlfeldtsdikt i skolan. Lustigt nog var det inte han som tilldelades Nobelpriset 1931, utan pristagaren var "Erik Axel Karlfeldts diktning". Detta eftersom han hade avlidit samma år.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, är inte det där hårklyveri...

KajsaLisa sa...

Sånt var säkert svårt på den tiden.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, lite före min tid.

Robert W sa...

Inte hårklyverier. Man ville inte ge priset till en avliden. Det var ett sätt att komma runt detta. Numera är det inte tillåtet att tilldela en avliden nobelpriset.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Karlfeldt avböjde Nobelpriset 1919 eftersom han då satt i Nobelkommittén som ständig sekreterare...

Mrs Calloway sa...

Karlfeldt har jag läst och ett par andra böcker av Lena Andersson, men inte Sveas son

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, tvärtom för mig.

Lyrans Noblesser sa...

Sveas son har inte jag läst, men däremot de där andra om Ester. Passade inte mig, men skulle kanske kolla in den här ändå.

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, kanske inte min favvobok, men intressant Sverigehistoria.