Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 december 2019

läser klassiker - helgfråga

Bör man läsa klassiska böcker? Motivera, undrar Mia i Helgfrågan. Ja, men inte som i skolan, utan frivilligt om man känner nyfikenhet. En klassiker är en bok som är värd en omläsning, fortfarande efter kanske hundra år.
Fina pekböcker: Little Miss Austen A Pride & Prejudice 
och Little Miss Brontë Jane Eyre av Jennifer Adams, Alison Olive.

Bonusfråga: Har ni klarat av julklappsinköpen än?  
Blev det några böcker? ja, barnbarnen önskar och får böcker.
Mias Helgfråga

18 kommentarer:

Znogge sa...

Förr var klassiker obligatorisk litteratur i skolan men det är nya tider nu. Det tror jag är bra för läsningen har mycket tuff konkurrens av andra aktiviteter.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, många bra böcker jag läst i skolan, blev inte mina favoriter, har tagit an en del av dem nu.

Sara Pepparkaka sa...

Du har nog en poäng i det att den som är nyfiken ska läsa, och läsa det den är nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, klassiker ska man läsa för att man är nyfiken intresserad.

Boklysten sa...

Håller med om att läsningen i skolan inte precis främjade läsningen av klassiker.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, tråkigt när skolan har "förstört" många bra klassiker. Lärare behöver bara en termins litteraturhistoria på högstadiet, kanske inte det ämne de gillar mest. Undersökningarna säger att lärare inte läser så mycket böcker själva.

Mrs Calloway sa...

svårt med klassiker i skolan. det får i så fall vara Greven av Monte Cristo, Skattkammarön och Det blåser på månen

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, visst finns det bra klassiker för yngre, många bra har getts ut som serier.

Robert W sa...

Pärlan och Candide minns jag från min skoltid. Jag minns att vi läste dem alltså. Innehållet minns jag inte så mycket av.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, dem läste jag på universitetet, bra på sitt sätt men kanske inget för gymnasieelever.

Mösstanten sa...

Jag tror att det finns någon klassiker för var och en. Man måste få välja själv förstås och inte känna sig tvungen.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det finns nog klassiker för alla smaker.

Åsa sa...

Men finns det inte en viss frivillighet vad gäller val av böcker i skolan också, fanns på "min" tid till viss del.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, det låter bra, jag tror att alla läste samma bok.

Bokdamen sa...

finns många bra klassiker inom olika genrer, handlar nog mycket om att hitta rätt och läsa det som passar en.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, bra om man hittar någon som kan ge tips.

Mia Eggimann sa...

Helt rätt det ska vara frivilligt.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, nu kan man ju välja helt själv, finns många bokpärlor.