Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 december 2019

litteraturpristagare - tisdagstrio

Ärr (2017) av Audur Ava Ólafsdóttir fick Nordiska rådets litteraturpris 2018.
In Our Mad and Furious City (2019) av Guy Gunaratne om en sommar i London med fotboll, musik och frihet (winner of the International Dylan Thomas Prize, the Jhalak Prize as well as the Authors Club Best First Novel Award in 2019, was longlisted for the Man Booker Prize).
Ninni Holmqvist tilldelas Sixten Heymans pris 2016 med motiveringen: För ett författarskap som på kristallklar prosa blottar bråddjupen i den senmoderna existensen. Den nyskapande novellen Kostym (1995), granskar identitet, ansvar och människovärde i en fragmentiserad och rotlös samtid.

 


Litteraturpristagare är temat

tisdagstrion hos: Ugglan.

24 kommentarer:

Znogge sa...

Intressanta pristagare du uppmärksammar och så många olika litteraturpriser det finns.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, svårt att hålla reda på alla men Nordiska rådets litteraturpris är intressant.

Ugglanoboken sa...

Kul att du lyfter fram lite andra pris än de vanligaste. Ärr vill jag läsa, och jag blir väldigt nyfiken på den där boken som utspelar sig i London.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, båda är riktigt bra, Ava Ólafsdóttir vill jag läsa mer av.

Mösstanten sa...

Intressant trio. Ärr har jag läst och Kostym blir jag riktigt nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Ninni Holmqvists Kostym är intressant.

Mia Eggimann sa...

Jag känner varken till författare eller böcker. 🤔

Monika sa...

Känner bara till den första boken, men har inte läst den.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, en är väldigt ny, och en nästan klassiker.

Monika, jag tycket mycket om Audur Ava Ólafsdóttir.

Vargnatt sa...

Tack för tipsen!

Ama de casa sa...

Varken hört talas om författarna eller böckerna. Men så är jag inte särskilt litterärt bevandrad heller :-)

Klimakteriehäxan sa...

En för mig totalt okänd trio! Bra jobbat!

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, var så god.

Ama, kanske inga storsäljare...

Klimakteriehäxan, tre riktigt bra intressanta författare.

Robert W sa...

Hur kan du hålla reda på alla dessa priser!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, priser har jag inte koll på... utan bra författare!

Fanny sa...

Känner inte till några från din trio :)

Mrs Calloway sa...

Ninni Holmqvist är lika duktig som hon är tillbakadragen. hon borde uppmärksammas lite mer. förträfflig författare och duktig översättare. det jag läst av Ólafadóttir har jag inte varit imponerad av. men jag har inte läst Ärr, så den får ju hamna på den där oändligt långa att - läsa - listan

Hanneles bokparadis sa...

Fanny, ganska nya böcker.

Mrs Calloway, Göteborgs universitet har uppmärksammat Ninni Holmqvist så att hon får mer tid till skrivande, jag tyckte om Ärr av Audur Ava Ólafsdóttir.

Scylla sa...

Har inte läst någon av dem, men Ärr är jag väldigt sugen på.

Boklysten sa...

Känner inte till någon av de böckerna. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, jag gillar flera irländska författare.

Boklysten, jag tror du skulle gilla Audur Ava Ólafsdóttir.

Lena sa...

Har inte läst dessa så tack för tipset.

Cinnamon sa...

Har inte läst någon på din trio men vill äsa Ärr. Tack för tips om de andra!

Hanneles bokparadis sa...

Lena, hoppas något tilltalar dig, bra böcker.

Cinnamon, jag tyckte om Ärr.