Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 januari 2020

Hejdå saker : lycklig genom minimalism

"Jag trodde att min bokhylla endast fanns till för att framhäva mig själv.
Ett exempel från mitt liv: jag brukade ha böcker staplade på varandra i bokhyllor som fyllde hela den smala hallen. Men ändå kan jag inte minnas att jag någonsin läste dem. Ingen av dem blev mitt kött och blod. Under collegetiden tyckte jag om böcker som verkade svåra. Men jag brukade bara bläddra i dem. Jag hade sådana som handlade om modern filosofi och klassiker från nittonhundratalet - väldigt tjocka litterära verk - som jag aldrig läste ut. 

   Det är tydligt för mig nu varför jag behöll dem trots att jag visste att jag aldrig skulle läsa dem. Jag ville desperat förmedla mitt värde genom mina böcker. Jag hade dem för att kommunicera en enda sak:
Jag har läst väldigt mycket. Som alla som tar sig en titt i min bokhylla kan se har jag en mångsidig och bred smak och jag är väldigt nyfiken." (sid 53)
Hejdå saker: Konsten att bli lyckligare genom minimalism (2018) av Fumio Sasaki är kanske inte någon bok för mig som är maximalist, men intressant läsning, försöka förstå ett annat sätt att tänka och vara. Författaren bor i en 20 kvadratmeter stor lägenhet i Tokyo, inredd med bara en liten trälåda, ett skrivbord och en madrass.

Han har aldrig varit lyckligare: "Om du är som jag var - olycklig och konstant jämför dig själv med andra, eller bara tycker att livet suger - då tycker jag att du ska försöka att säga hejdå till några av dina saker. Den är till för dig som vill rensa ut några få saker, men också för dig som vill förändra din livsstil i grunden."
Hejdå saker har blivit en bästsäljare i hemlandet och översatts till flera språk.
Flera smakbitar: HÄR. 
Hanna har också läst: HÄR.
36. Läs en bok med miljötema.

37 kommentarer:

Robert W sa...

Jag har svårt att göra mig av med saker. Särskilt böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, visst blir man lite kär i sina böcker.

Mösstanten sa...

Om man har en massa böcker i sin hylla för att imponera på andra, då är det illa. Har man böcker som man tror och önskar att man kommer att läsa - men kanske aldrig läser, då är det mänskligt. Men visst är det bättre om man inte lurar sig själv. Det handlar inte bara om böcker. Det kan lika gärna vara de där tjusiga skorna som jag köper fast jag aldrig går i dem. Att man önskar att man vore en annan. Nästan tror på det.

femfemman sa...

Jag brukar lämna in böcker på Återbruk när det blir för trångt. Har nog aldrig läst om en skönlitterär bok, så egentligen kunde man lämna in betydligt tidigare än jag normalt gör. När bokhyllan blir mer än överfull, så är det dags ... Och det är det snart.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, kan ju gälla många saker... men jag tror inte jag skaffar saker för någon annans skull, är inte den som vill imponera.

femfemme, det är jättebra att låta böcker att cirkulera, jag lånar mycket på biblioteket.

Monika sa...

Det är egentligen aldrig någon annan än jag som tittar på, eller i, mina bokhyllor, så de är definitivt bara där för min skull :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, samma här, mitt bibliotek är mitt :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Minimalism känns eftersträvansvärt. Men böcker har jag svårt att göra mig av med.

Znogge sa...

Att ha böcker för att imponera verkar väldigt fel tycker jag. Alla böcker här hemma är lästa. Det är ytterst sällan jag läser om en bok så för att inte samla på mig så många fler är det oftast biblioteket som gäller numera.

astridterese sa...

Den boken ble ganske populær her i Norge og. Men den passer ikke for meg. Det vil si at jeg for to år siden flyttet fra et stort hus til en liten leilighet og da hadde jeg en kjempestor opprydding i alle skap og skuffer. Jeg ga vekk veldig mye, inkludert 11 kasser bøker, og solgte også endel. Det var deilig. Det er nydelig at skapene mine nå ikke er overfylte, og jeg prøver å følge opp med å ikke kjøpe noe jeg absolutt ikke trenger.
Utenom bøker da ... :-D Jeg har fremdeles mange bøker, men nå har jeg de bøkene som virkelig betyr noe eller har betydd noe. Og jeg gir bort mange av bøkene jeg leser. Så sånn sett er jeg for en opprydding. Men jeg kunne ikke levd slik denne forfatteren mener vi skal leve.
Ha en riktig fin søndag!

Susie på Stjärnarve... sa...

Alla våra böcker är lästa, minst en gång ibland flera gånger! Vi har också gett bort massor med böcker. T.ex. innan vi flyttade hit till Gotland så åkte vi till Huddinge sjukhus rehabiliteringsavdelning och frågade om dom ville ha - och det var dom glada för.
Sen har vi sålt av en massa böcker för några år sen när vi upptäckte att vi inte hade plats för fler trots att vi skaffade en bokhylla till gästrummet. Det är också det enda stället där "folk" tittar på våra böcker. Ifrån den hyllan får dom också ta med sig böcker hem, för det är svårt att hinna läsa ut en bok på 3-4 dygn när dom ska umgås med oss också.....
KRAM/Susie

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, alla mina böcker är verkligen inte lästa, skulle kännas lite tråkigt att bara ha lästa böcker i bokhyllan...

AstridTerese, jag är verkligen inte minimalist, tycker om mina saker, har dem länge, köper inte nytt så ofta, utom böcker då, önskar dig en fin dag!

Susie, för mig låter det märkligt att ha bara lästa böcker i sin bokhylla, lite tråkigt, inga överraskningar... men bra idé att låta böcker cirkulera, ge bort. Kram

Lottens Bokblogg sa...

Om man har böcker för det skälet så kan jag tänka mig att det är enklare att göra sig av med dem. Jag kan förstå längtan efter att ha få saker, men jag har svårt när något blir fanatiskt och går till överdrift.
För mig är nog böckerna den svaga punkten, det dominerar hemma hos oss. Annat kan jag göra mig av med.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, är man inte fäst i sina böcker så är nog rensning lättare... men jag har böcker av annat skäl, har stor glädje av mitt bibliotek, som är bara till för mig.

Mrs Calloway sa...

naturligtvis vill jag ta mig en titt på den här japanska boken. jag kastade en förfärad blick i Marie Kondos, Konsten att städa. hon var mycket för att kasta böcker. vårt hem domineras av böcker och så får det fortsätta att vara. våra böcker betyder mycket för oss. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, vi har böcker i alla rum, böcker vi tycker om och har ingen avsikt att göra någon större rensning av, då och då tar vi en liten kasse till loppis,

Bokdamen sa...

Låter som en intressant bok, Lånar mycket böcker på jobbet och har en hel del egna så det har jag mest av.. Tack för smakbiten!

Scylla sa...

Rensa i garderober, förråd och skåp skulle jag sannerligen behöva göra, men i övrigt vill jag nog ha "drivorna" kvar ;)

Cinnamon sa...

Är ganska nöjd med alla mina saker och böcker. Brukar rensa bort lästa böcker som jag inte tyckte om eer som jag tappat intresset för. Gillar Marie Kondos tips på hur en ska vika käder och sånt. Men minimalist kommer jag aldrig bli.

Tack för smakbiten! Har hört talas om författaren. Men tycker att det är lite sjukt att ha det så minimalistiskt.

Åsa sa...

Verkar ju ganska konstigt att ha olästa böcker bara för att visa upp för andra. Eller vad som nu menas? Är nog minimalist tror jag, samlar inte på onödiga grejer som inte används (kan komma till användning), eller som inte betyder något speciellt för mig. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, inte alla böcker man vill äga, bra att låna.

Scylla, svärdotter har hjälpt mig att rensa bland kläder ❤️

Cinnamon, vissa tips är användbara, men någon minimalist blir jag knappast, tycker om mina saker.

Åsa, jag har heller inget förråd med saker som "kan komma till användning", har lyckats rensa en del, men jag köper oftast saker jag tycker om, har dem länge.

Ama de casa sa...

Jag trodde att vi hade få saker då när vi skulle utrymma huset och flytta till Spanien. OJ så fel jag hade...

Hanneles bokparadis sa...

Ama, har ni inget förråd kvar i Sverige?

Paula sa...

Haha, lite kul att du ändå ger dig på att läsa den trots att ni lever i olika världar! Japan har ju kommit på många håll, kvinnan som organiserar och fixar med klädgarderober o annat har jag glömt vad det hette, sen har vi ju feng shui som varit känt länge. Jag har blivit mer minimalistisk med åren, men att äga böcker jag inte läst (förutom några ärvda) känns värdelöst.
Tack för smakbit, uppfriskande med böcker i annorlunda ämnen

Kajsa sa...

Jag håller på att banta ner mina bokhyllor. De böcker jag inte känner "mycket" för efter att ha läst dem skänks vidare till släkt, vänner eller second hand. Även några böcker som jag inte längre känner för att läsa kan gå samma öde till mötes. Känns skönt när det blir tommare och tommare i hyllan. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag försöker förstå hur dessa minimalister tänker... för mig känns det lite knasigt att äga massa böcker som man redan har läst, att inte äga några olästa böcker!?

Kajsa, jag har nyligen skaffat en ny bokhylla, tomma bokhyllor är inte målet för mig :)

Mia Halvarsson sa...

En bok för mig, det ser jag absolut!! Jag borde få en riktig knuff i den riktningen ;)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, såna knuffar saknar inte jag :)

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Jag borde rensa i min bokhylla, men jag älskar mina böcker. Så det blir svårt att få till den saken :)

Hanna sa...

Märkligt att köpa en massa böcker mest för att imponera på andra. Har alltid köpt för att jag vill läsa! Jag gillade ändå Hejdå saker. Just nu provar jag att lägga ut saker på Blocket som avskedsritual, istället för Myrorna.

Hanneles bokparadis sa...

Orsakulla, borde och borde... vem säger att du borde rensa bland dina böcker...?

Hanna, jag har inte så många läsande vänner som jag skulle kunna imponera på. En del större saker har jag lyckats bli av med på Blocket, känns bra att inte slänga bra saker.

Cicilie sa...

Jeg må innrømme at jeg sikkert har beholdt mye jeg ikke trenger eller som gir meg noe, men bøkene mine er ikke blant dem. Kunne ikke forestilt meg bokyller som ikke har overfylte, he he.

Takk for smakebiten.

Boklysten sa...

Jag är nog också mer åt maximalist hållet och böcker kan jag aldrig få för många av. Jag rensar ut med jämna mellanrum, skänker till vänner och bekanta, säljer osv. Tack för smakbitarna

KajsaLisa sa...

Kanske vore något, minimalistiskt att städa :)

Hanneles bokparadis sa...

Cicilie, visst mår man bra av att ha böcker omkring sig.

Boklysten, jag rensar lite ibland, men överanstränger mig inte.

KajsaLisa, något positivt i alla fall :)

Ama de casa sa...

Nej. Vi har ingenting alls kvar i Sverige - förutom släkt och vänner.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, bra jobbat!