Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 januari 2020

Marianne - Authors and Characters

Marianne Ahrne filmregissör och författare.
Fru Marianne av Victoria Benedictsson pseudonym Ernst Ahlgren.


"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn" Authors and Characters - utmaning hos Lyran.

11 kommentarer:

Ama de casa sa...

Har inte läst nåt av Marianne A - bara sett några av hennes filmer.

Mrs Calloway sa...

Marianne Ahrne tyckte jag var rättså spännande ett tag. Fru Marianne såg jag nyligen om och fann att den fortfarande duger. det var roligt

Hanneles bokparadis sa...

Ama, Långt borta och nära av Marianne Ahrne är en av mina favoritfilmer, hon fick Guldbagge för Bästa regi.

Mrs Calloway, kul när böcker och filmer inte åldras.

Robert W sa...

Ja, det var ju länge så att kvinnliga författare behövde använda en manlig pseudonym för att ha en chans. Kanske även i modern tid. Inte bara Sigge Stark. J.K. Rowling är väl inte en pseudonym, men ändå ett sätt att dölja att en kvinna gömde sig bakom initialerna.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, och Ferrante är förmodligen kvinna, men hen vill inte vara med i cirkusen, uppträda, vill bara skriva.

Mia Eggimann sa...

Det är inget jag känner igen.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, inte lätt att hålla reda på alla.

Mia Halvarsson sa...

Många år sen jag läste nåt av Marianne Ahrne, minns att jag tyckte hon var ganska bra

Hanneles bokparadis sa...

Mia, Ahrne har gjort många spännande saker.

Lyrans Noblesser sa...

Ahrne har jag också läst och gillat.

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, hennes filmer är bra, en intressant kvinna.