Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 februari 2020

intressanta förlag - helgfråga

Bryr du dig om vilket förlag som givit ut en viss bok? Har du ett favoritförlag som du alltid kan lita på ger ut böcker som passar din smak? undrar Mia i Helgfråga. Jag föredrar mindre förlag med udda böcker, typ Tranan, Ellerströms, Brombergs, Thorén & Lindskog ger ut intressanta böcker.
Bonusfråga: Vilken bok står näst i tur att läsa?
Bokcirkeln ska läsa Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood.
Mias Helgfråga

23 kommentarer:

Linnea/Bokblomma sa...

Intressant det där med förlag.. De flesta förlag har sina pärlor, men det är kul när man hittar ett med fullträff efter fullträff. :)

Mrs Calloway sa...

två av dina förlag har jag också nämnt. de mindre förlagen är roligast

Mia Eggimann sa...

Jag gillar deckare så det blir ofta de större förlagen men då och då kan jag läsa något från exempelvis Brombergs

Lena sa...

Tjänarinnans berättelse vill jag verkligen läsa snart. Den står och väntar i hyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Linnea, egentligen tittar jag inte på förlag utan vill hitta intressanta böcker.

Mrs Calloway, visst är det kul att hitta lite udda böcker.

Mia, de stora förlagen står ofta för de populära böckerna.

Lena, lite läskig bok har jag förstått.

Bokdamen sa...

Tänket inte så mycket på förlagen, blir nog en mix av olika.

Hanna sa...

Tidigare tyckte jag att det här med förlagstillhörighet var något för snobbar, men nu ser jag det som en smakinriktning. Thorén & Lindskog har jag nog inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, mix blir det här också.

Hanna, Thorén & Lindskog ger ut mycket ny tysk litteratur.

Joelinda sa...

Jag vill gärna tänka att jag läser från alla möjliga förlag och att jag aktivt uppmuntrar de små förlagen. Men nej, så ser det inte ut när jag granskar vad jag egentligen läser: då är det de stora koncernerna (som äger många förlag vardera) jag läser.

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, jag väljer väl inte aktivt förlag, men ser var jag ofta hittar intressanta böcker.

Robert W sa...

Atwoods böcker är jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Atwood är duktig men skriver om tuffa ämnen.

Lottens Bokblogg sa...

Tjänarinnans berättelse läste jag när den kom ut första gången, gjorde stort intryck

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag är lite tveksam till att läsa Atwood, trots alla hyllningar.

Evelina Nilsson sa...

Tjänarinnans berättelse vill jag läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, den har väntat länge i min bokhylla.

Kajsa sa...

De förlagen du nämner har jag nog bara läst bra böcker från.

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa, samma här, deras böcker tilltalar mig.

Sara Pepparkaka sa...

Tjänarinnans berättelse gillade jag verkligen.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, många verkar gilla Atwood.

Åsa sa...

Tjänarinnans berättelse bör sen efterföljas av Gileads döttrar! Absolut. :)

Boklysten sa...

Har ännu inte läst något av Atwood trots att jag ar flera av hennes böcker olästa i bokhyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, Gileads döttrar lånade jag på biblioteket, en tuff bok.

Boklysten, jag har också flera olästa böcker av Atwood i min bokhylla.