Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 mars 2020

David - Authors and Characters

Calypso (2019) av David Sedaris som köper ett sommarställe nära havet, avkopplande semestrar, brädspel och bad framför sig. En bok som rannsakar åldrande, politisk korrekthet och döden.
Lycka (2019) av Johan Kling berättar om David som delar vårdnad om sin dotter Fia. Ständig penningbrist, osäkerhet om dottern är nöjd, om exet accepterar att han inte åker på dyr semester.

"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn" Authors and Characters - utmaning hos: Lyran.

13 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Helt nya David för mig, bra tips!

Scylla sa...

Sedaris borde jag läsa. Den andra kände jag inte alls till.

Mia Eggimann sa...

Häftigt omslag till Calypso

tanthuset.blogg.se sa...

Tack för tipsen! Det är alltid välkommet :)

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, jag gillar Johan Klings stillsamma historier.

Scylla, fina böcker båda två.

Mia, man blir glad av omslaget.

tant, tänk så mycket bra böcker det finns :)

femfemman sa...

Så nya böcker! Är absolut intressanta om de kommer i pocket! Tack för tips! Är så imponerad över din outsinliga kunskap och ditt stora engagemang vad det gäller böcker och texter. // Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, jag har lånat dessa på bibliotek, böcker är mitt stora intresse, utöver trädgård.

Mrs Calloway sa...

Calypso låter intressant.
läste Johan Klings första bok men den här har jag inte läst

Hanna sa...

Två nya David också här. Calypso verkar intressant.

Robert W sa...

Låter som intressanta böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag gillar Johan Klings stillsamma berättarstil.

Hanna, tänk så många David det finns.

Robert W, jag tycker om båda.

Veiken sa...

Verkar vara bra böcker båda två! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, stämmer, jag tyckte om båda :)