Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 mars 2020

Girl av Edna O'Brien

"This land that is called Nigeria must be rid of the fight. You will take pride in it. Even if you die on the batterfiled, remember that the death of a believer is the sweetest thing. They will roll out the red carpet for you in Paradise. And now I come the most crucial matter of all. Do not turn away. Do not be afraid. We must take the fight to teh barracks of the pigs and the rats and the unbelievers that are also your own people, your own tribe, your own parents. Eat out the heart of the infidel. Eliminate them. Cut their throats. Tell them if they want you back then bring back our dead brothers." (sid 12)
Girl (2019) av Edna O'Brien
I was a girl once, but not anymore.
So begins Girl, Edna O’Brien’s harrowing portrayal of the young women abducted by Boko Haram. Set in the deep countryside of northeast Nigeria, this is a brutal story of incarceration, horror, and hunger; a hair-raising escape into the manifold terrors of the forest; and a descent into the labyrinthine bureaucracy and hostility awaiting a victim who returns home with a child blighted by enemy blood.
Flera smakbitar: HÄR.

22 kommentarer:

Mari sa...

Disse jentene har nok opplevd grusomme ting. Akkurat nå er vi veldig bekymret for coronaviruset her, men uff så mange det er som opplever vold, misbruk, sult og andre forferdelige ting hver eneste dag i mange år. Det er vondt å tenke på at noen har liv fylt med de hardeste prøvelser, mens mange av oss her har det så godt og er så heldig å ha blitt født i land som er trygge og rike.

Takk for smakebiten, ubehagelig, men vi har godt av å få noen vekkere om hvor godt vi har det og ikke minst se hvordan andre kan ha det.

Mrs Calloway sa...

den här titeln kände jag inte till av O´Brien. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mari, en våldsam värld vi inte vet så lite om, men vi sa vog inte ha dåligt samvete för att vi själva lever ett lyckligt liv, men bra om vi har sympati och förståelse för andra. Viktigt att vi vet vad som händer i världen. Nu har vi corona som förändrat hela världen.

Mrs Calloway, en helt ny bok, därför ge vi smakbitar till varandra.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Viktig påminnelse om att våldet inte går i karantän. Ska försöka läsa denna. Tack för smakbiten och ha en fin söndag!

Monika sa...

Känner igen författaren, men har inte läst något av henne.

astridterese sa...

Det må være en tøff bok å lese! Det er umulig for oss å sette oss inn i hvordan disse jentene har det. Da er det godt at det finnes bøker som dette som kan vise oss hva det er vi ikke har lært om andre steder. Jeg synes du er tøff som leser denne.
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, ute i världen pågår mycket ont mot kvinnor.

Monika, Edna O’Brien har skrivit ett par allvarliga viktiga böcker.

AstridTerese, en tuff bok men bra att författare orkar skriva, viktigt. Ha en bra söndag!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Kände till författarnamnet men inte mer. Låter som en mycket tung berättelse, men viktig.

Lena sa...

Har hört talas om författaren men inte läst boken. Tack för smakbiten.

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Känner varken till bok eller författarnamn.

Klimakteriehäxan sa...

Intressant. Den tror jag att jag vill läsa. Länge sen jag läste ngt av Edna O.

Bokdamen sa...

Tror jag läst något av författaren men minns inte vad. Låter som en väldigt stark bok att läsa. Tack för smakbiten.

Nattfall sa...

Hørtes ut som ei sterk og tung bok! Takk for smakebiten.

Paula sa...

Sa inte du förut att du inte gärna läste på engelska? Jag har läst Mina minnens hus av författaren, det var ett tag sedan, 1980! Tur man har sina arkiv i ordning, hehe. Boko Haram har man hört talas mycket om under senare år, det ena värre än det andra. Vet inte om jag skulle fixa att läsa denna faktiskt. Tack för smak, hoppas du får en solig eftermiddag

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. En okänd bok för mig. Och nu påminns jag om att jag borde läsa fler böcker på engelska.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, ibland får man göra undantag, en viktig bok.

Freja, en ganska ny bok.

Cinnamon sa...

Har höt talas om den här boken! tack för smakbiten!

Marianne Augusta sa...

Girl gir inntrykk av å være en viktig og interessant bok. Sterk og sikkert tung å lese. Spent på din omtale.

Nyt søndagen

enligt O sa...

En bok jag är nyfiken på! Det var säkert tjugo år sedan jag läste något av Edna O'Brien.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, var så god.

Marianne, stark och viktig bok.

enligt O, Edna O’Brien är fortfarande aktiv författare.

Boklysten sa...

Okänd bok för mig! Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, en ny viktig bok som fått priser.