Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 mars 2023

noggrann närläsning av Proust #219

På antikvariat såg jag På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust (översatt av Gunnel Vallquist ledamot av Svenska Akademien) fullständigt smockat med anteckningar. Jag blev glad och nyfiken av åsynen. Boken var inte billigare på grund av alla anteckningar, tvärtom.
Det är roligt att läs hur nån annan har tänkt.

Kanske även Gerd och BP har bokmärken.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

Köpte du böckerna?

Ugglanoboken sa...

Så intressant! Den hade jag gärna kikat i.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, bara en bok, klart jag köpte!

Helena, visst blir man nyfiken.

znogge sa...

Så spännande och intressant att ta del av andras tankar!

Hanna / Rak i ryggen sa...

Åh, vilket kap!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, eller hur!

Hanna, en sådan liten bokskatt får man ju ta vara på!

wiolettan sa...

Det kan jag förstå är intressant.
Kanske du delar med dig av något läsvärt.

Robert W sa...

Ja, det kan säkert vara intressant. Däremot blir jag alltid irriterad om jag lånar en bok på biblioteket och den är fylld med understrykningar och kommentarer. Så gör man inte i en bok som man inte äger!

Ama de casa sa...

För att citera en rubrik lite längre ned: "Vissa ska då alltid överdriva" ;-)
Roligt fynd!

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, så småningom tror jag att jag berättar mer.

Robert W, det är helt annan sak, inte ok.

Ama, jag har en liten tendens att överdriva :)

Klimakteriehäxan sa...

Vem hade gjort anteckningarna? Det måste ha betydelse, tror jag, men du avslöjar inte ...

znogge sa...

Andras tankar kring läsningen är väldigt spännande och leder oftast till egna och nya tankar.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, vet bara att det är en kvinna…

Znogge, verkligen, väldigt intressant.

Mrs Calloway sa...

det framgick händelsevis inte alls vem som läst? väldigt roligt med andras anteckningar. vilken del var det?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, antikvariat sa bara att en kvinnas bok, första delen, jag ska också studera dessa anteckningar noggrant. Antikvariat föreslog att jag kunde skriva en bok…

BP sa...

Här är vi totalt olika du och jag. Skulle aldrig köpa en så "läst" och använt bok. Men jag medger att du visar upp en himla massa bokmärken idag:-)

Hanna / Rak i ryggen sa...

En anledning att besöka antikvariat IRL :)

Hanneles bokparadis sa...

BP, det är ju den här typen av böcker som är intressanta!

Hanna, går aldrig tomhänt från antikvariat 📚