Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 april 2020

brittisk kultur - fem på fredag

 
1 Vad för slags museum föredrar du att besöka? gärna hemma hos författare, The Writers' Museum i Edinburgh är trevligt. Vi hälsade på hos William Wordsworth i Wales förra året. Vi skulle ha rest till London i sommar med äldsta barnbarnet, hoppas det blir British Museum nästa sommar i stället.

2 Vilken typ av film ser du helst på bio? något brittiskt.
3 När var du senast och såg på teater? med dottern.
4 När besökte du senast ett bibliotek? i går.
5 Var spenderar du helst en kulturell förmiddag? på altan med en bra bok.
Fem på fredag hos: ElisaMatilda.

24 kommentarer:

Ama de casa sa...

Vi har varit och hälsat på hos Hemingway i Key West:

https://amacasa.wordpress.com/2016/04/20/jomenvisst/

:-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, spännande, så långt reser jag sällan :)
ingen bild på hans bokhylla...

Geddfish ♥ sa...

Det där med bibblan och att läsa på i mitt fall balkongen, har vi gemensamt.
Trevlig fredag!

tanthuset.blogg.se sa...

På altan med en bra bok, helt perfekt!!

Klimakteriehäxan sa...

Hemma-hos-museer brukar ha hyfsat lagom storlek! Du har ju varit hos Monet, dit har jag aldrig kommit fast jag så gärna vill.

Veiken sa...

Det är lyx att i fint väder sitta på sin altan med en bra bok. Gärna något svalkande att dricka också! :)

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ underbart att kunna sitta ute och läsa igen.

Mia, som vi har längtat efter varma dagar.

Klimakteriehäxan, speciellt att se Monets trädgård och hans tavlor på riktigt.

Veiken, vi anglofiler behöver inte så kalla drycker :)

Bokdamen sa...

British museum är intressant att besöka.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jag har bara gått förbi, men om du trycker på min länk så kan du göre ett virtuellt besök.

Karoleen sa...

Altan med en bra bok, det tänkte Janunger alls på men självklart är ju det den kulturell förmiddag! Jag tycker det låter härligt!

Hanneles bokparadis sa...

Karoleen, lite kyliga vindar idag.

Mrs Calloway sa...

London har många fina muséer. skulle gärna åka till Wales och Wordworth´s hem. sitta ute och läsa på altanen eller i trädgården är oslagbart

BP sa...

Håller helt med dig, Gerd och Klimateriehäxan, att sitta på balkongen med en bok och njuta i solen är det bästa som finns. Det behöver inte vara mera komplicerat än så.

PS. Tate Modern är inte heller så dumt, om man gillar museer i London vill säga. DS.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, och Wordworths hem kan du se om du klickar på min länk.

BP, tack för tips, förmodligen hinner vi inte se allt... om och när vi kommer till London.

Paula sa...

Att du helst ser brittiska filmer är lätt att förstå men hur har du svarat på andra frågan? När var du senast på teatern var frågan o du svarar med dottern! Inget slår en förmiddag på en altan med en bra bok (o ett parasoll)
Har ni öppna loppisar? Vår här i byn där jag jobbar som volontär håller stängt. Det är rätt trångt därinne och vi som jobbar har alla passerat pensionärsstrecket. Trevlig helg

Hanneles bokparadis sa...

Paula, minns inte exakt datum och vad vi såg, i Göteborg har vi olika sorters loppis, fast antalet börjar sina, antalet antikvariat är också färre, önskar en trevlig helg.

Boklysten sa...

Sitta och läsa ppå altanen är ett bra sätt tillbringa en förmiddag på.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, skönt att värmen har kommit.

Lena i Wales sa...

Edingburg har flera bra författarmuseer.
Däremot har jag konstigt nog inte varit på Wordsworths museum i Wales! På listan nu.
Trevlig helg!

Ama de casa sa...

Hannele: Jag gick in och kollade i arkivet där det fanns fler bilder från Hemingways hem, men ingen bokhylla. Jag var mest intresserad av katterna tydligen :-D

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, Wordsworths familj är intressant, speciellt hans syster, frugan fick mest vara hemma och sköta hushållet...

Ama, jag fotar nästan bara bokhyllor :)

Musikanta sa...

På British Museum tillbringade jag många timmar när jag bodde i London för hundra år sen. Jag var fascinerad av den egyptiska avdelningen kommer jag ihåg. Jag älskar England men när världen ser ut som den gör just nu får man leva på minnena.
Ingrid

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Så spännande att ta del av och lite kul där med det brittiska temat :). Blir ju så klart ganska nyfiken kring att just det lockar dig så mycket :).

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, vilken tur att man har lite minnen.

Orsakullan, du kan klicka på mina länkar ovan :)