Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 april 2020

Lärarinnans sång av Vigdis Hjorth

"Studenterna hade säckat ihop, Kartorna och sextonhundratalet hade inte fört dem tillbaka till sextonhundratalet utan till geografi- och historieundervisningen i grundskolan och gymnasiet" (sid 42)
Lärarinnans sång (2020) av Vigdis Hjorth berättar om den medelålders läraren Lotte som deltar i ett konstprojekt i en grupp i Konsthögskolan i Oslo. Detta kommer att påverka henne när hon tvingas till självrannsakan.

"Det är just frågan, sa hon, har Mutter Courage något val? Hon har ju ingen gård eller något värdshus som hon kan dra sig tillbaka till och driva. Hon äger ingenting annat än sin vagn. Det existerar ingen välfärdsstat. Hon är för gammal för att prostituera sig, vilket är den vanliga lösningen för unga kvinnor i krig." (sid 44)
Flera smakbitar: HÄR.

25 kommentarer:

Hanna / Rak i ryggen sa...

Alltid spännande att läsa om karaktärer i denna yrkeskår vi alla förhåller oss till, med mer och mer ödmjukhet med åldern (hoppas jag). Tack för smakbiten, ha en fin dag!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jo, alla har vi erfarenhet av lärare, dock inte alltid från universitetsvärlden, ha en bra dag själv!

Monika sa...

De har ett stort ansvar, lärarna. Tråkiga ämnen kan bli intressanta med rätt person och intressanta ämnen kan bli riktigt trista med fel person.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, lycka är att få en bra lärare som kan väcka intresse.

femfemman sa...

Borde ju passa mig...men känns lite tung. Vi har nog våra goda och mindre goda ämnen,vi lärare. Beroende på eget intresse. Och egna intresset kan man ju undervisa i på universitetsnivå...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, på universitetet väljer man ju ofta att studera något man är intresserad av, det underlättar.

astridterese sa...

Jeg har ikke lest denne boken selv om jeg liker Vigdis Hjorth. Men jeg liker mest de tidlige bøkene hennes, så det er endel av de nyere jeg ikke har fått med meg. Mange av dem står på tbr-listen - men jeg har ikke prioritert dem :-)
Ha en riktig fin søndag!

Ama de casa sa...

Tack för smakbitarna :-)
Ha en härlig söndag!

tanthuset.blogg.se sa...

Har läst en bok av henne ("Arv....." nånting) men jag upplevde den ganska jobbig, det kanske är dags att ge henne en nu chans??

Robert W sa...

"Studenterna hade säckat ihop" var inget gott betyg på undervisningen ;)

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, min första bok av Hjort.

Ama, önskar dig en fin söndag.

Mia, den väntar i min bokhylla.

Robert W, studenterna har även ett eget ansvar :)

Mia Eggimann sa...

Tack för smakbiten, kanske något man borde läsa.

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Kanske något för mig...

Bokdamen sa...

Känner till författaren men har inte läst något. Kan nog vara en intressant bok. Tack för smakbiten!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Känner bara igen författaren, från Arv och miljö

Paula sa...

Hej, jag säger som Mia, har läst Arv och miljö, o den gillade jag inte nåt vidare, man ska ju inte ge upp bara för det. Men denna hamnar inte så högt upp på min önskelista. Kanske tycker jag hon är torr? Eller så är helt enkelt ämnet inte något jag vurmar för. Tack för sprillans ny bok, alltid spännande. Trevlig söndag

Scylla sa...

Den vill jag läsa! Men jag ska nog börja med Arv och miljö.

Anettesbokboble sa...

Takk for smakebiten. Har lest noen bøker av denne forfatteren, men klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg syns :)

Mrs Calloway sa...

har läst den här. Arv och miljö också. är kanske inte helt övertygad. tack för smakebiten!

Lena sa...

Har sett boken men inte läst den. Tack för smakbiten.

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter intressant. Som lärare blir jag nyfiken. Tack för smakbiten.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Får se om den blir läst.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, många nämnder Vigdis Hjorth nu.

Freja, en del känner man igen.

Cinnamon, ett annorlunda upplägg.

Sara Pepparkaka sa...

Undrar om jag kom ihåg att beställa den här till jobbet/biblioteket? Jag vet att jag tänkte göra det. Får kolla upp saken.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag kan missa och glömma vilka böcker jag beställt...