Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 april 2020

tusen silkespappersomslag

I London fanns allt, även en affär som sålde silkespappersomslag till apelsiner: Collectors Shop på Victoria Street 17a fanns i alla fall år 1953, när Sigge Hommerberg skrev Om ni reser till London. Finns affären kvar än? Jag älskar att läsa gamla reseböcker.

Kanske även Gerd, Agneta, BP, Klimakteriehäxan har bokmärken.

17 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag håller med dig, fast risken att bli besviken kan vara överhängande förstås.

Hanneles bokparadis sa...

Mimmimarie, du menar att affären är stängd ;)

franziengland sa...

O så kul tycker jag som bor utanför London! Var hittade du boken?

Hannele på Hisingen sa...

Franzie, det finns många antikvariat i Göteborg, jag älskar att läsa om England :)

Geddfish ♥ sa...

Silkespapper runt apelsiner - det var längesen jag såg ;) Så fint.
Gillar gamla böcker fast ibland bara jag bläddrar i dem.
Trevlig lördag!

Ama de casa sa...

Nuförtiden finns det inga "inslagna" apelsiner. Inte här i alla fall.
En rolig solskenshistoria var att en dotter till en fd jobbarkompis till Anders hittade en adress till Nya Zeeland nedskriven i ett sånt där apelsinpapper. Klassen började brevväxla med den klass som hade skickat "meddelandet". Sen blev det en klassresa dit och det slutade med att Anders jobbarkompis med familj flyttade till Nya Zeeland :-)
En annorlunda och rätt härlig sann historia :-D

Klimakteriehäxan sa...

Ja tänk när apelsinerna låg i papper med fint mönster! Det var LÄNGE sen!

Znogge sa...

Förra sommaren var vi på en konstutställning där konstnären använt apelsinomslag i sina målningar. Härlig nostalgi!

Älskar att läsa sa...

Vilket fint omslagspapper! Lite synd att det inte finns längre, eller att det inte är så vanligt längre.
Trevlig helg!

Lena i Wales sa...

Vilket vacker papper!
Tror inte det finns längre.
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ jag har tagit fotot själv så ibland hittar man frukt invirat i silkespapper.

Ama, helt underbar historia! Vilket slut!

Klimakteriehäxan, det var för några år sedan jag tog fotot.

Znogge, wow, så härligt!

Agneta, allting är så industrialiserat.

Lena i Wales, väldigt sällan numera, tack detsamma.




tanthuset.blogg.se sa...

Hoppsan!! Finns/fanns det verkligen såna papper att köpa??? Så himla roligt :D

Hanneles bokparadis sa...

Mia, eller hur, engelsmän samlar på allt :)

BP sa...

Här väcker du många minnen hos mig. När jag var liten gick vi alltid in på olika affärer och bad om att få plocka bort pappret från apelsinerna. Det fick vi för det mesta. Hade en hel samling av fina papper. Å de är ju faktiskt perfekta som bokmärken:-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, vilket underbart minne :)

Veiken sa...

kors! Vem köper silkespappersomslag till apelsiner! Absolut inte jag i alla fall! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, härlig kuriosa 🇬🇧