Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 maj 2020

Dimma av Ragnar Jónasson

"Nu var Erla lite besviken på sig själv för att hon hade läst ut boken så fort, hon borde ha sparat lite på den. Vid deras senaste tur till samhället hade hon lånat femton böcker på biblioteket; det översteg självklart lånegränsen, men de gjorde undantag för henne, naturligt nog, och hon fick dessutom ha böckerna hemma längre än vad som normalt var tillåtet, ibland två eller tre månader, när det var som värst. Och nu hade hon läst ut alla femtom böckerna, det här hade varit den sista." (sid 18)
Dimma (2020) av Ragnar Jónasson är tredje delen med kommissarie Hulda Hermannsdóttir, vi får veta mer om hennes förflutna, året 1987. Börjar mysigt som en Hitchcock-film. En isolerad bondgård på östra Island, helt insnöad dagen före julafton. Snöstormen borde ha hållit alla främmande människor borta, men det har den inte gjort. Paret som bor på bondgården borde inte heller ha släppt in den oväntade gästen. Men det gjorde de. En oväntad gäst de inte känner. En lögnare? En mördare? Alla kommer inte att överleva natten. Vem kan man lita på? Och det kommer att bli ett fall som ska hemsöka kommissarie Hulda Hermannsdóttir för alltid.

Mörkret av Ragnar Jónasson.
Ön av Ragnar Jónasson.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Jag tror att jag vill läsa de här deckarna därför att de är isländska, men jag har tvekat eftersom jag hörde att Mörkret skulle vara väldigt otäck.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, inte otäck på det sättet... läsvärda deckare, Mörkret valdes som årets bästa deckare.

Znogge sa...

Tack för tipset. Ingen författare jag har läst men blev pigg på att göra det.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, väldigt bra isländsk trilogi.

Lena i Wales sa...

Denna boken verkar passa mig. har alltid varit fascinerad av Island.
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, jag tror du skulle gilla denna trilogi, fantastiska miljöbeskrivningar.

Ylva sa...

Det inledande stycket är fint! (Jag lånar mest långlån till mig själv.)

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, populära nya böcker får man inte ha så länge.

Lena sa...

Dimma skall jag snart ge mig på. Gillar de två första.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, riktigt bra alla tre.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Bara läst halva ettan, ska se om jag kan återuppta den. Tack för inspirationen!

tanthuset.blogg.se sa...

Definitivt en bok för mig!!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag läser inte så mycket deckare... Ragnar Jónasson är bra.

Mia, jag tror du skulle gilla trilogin.

KajsaLisa sa...

Krim på Island lät annorlunda.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, riktigt bra spännande läsvärd krim.

Ama de casa sa...

Låter spännande!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag tror du skulle gilla denna trilogi.