Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 maj 2020

rymden & stjärnorna - tisdagstrio

Star Wars är en av våra favoritfilmer sedan 1981, första vi såg med maken.
Peter Ekberg skriver fina vetenskapsböcker för unga.
Galileis liv (1939) av Bertolt Brecht är en klassiker.
 

Rymden & stjärnorna (Star Wars-dagen den 4 maj)
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

25 kommentarer:

Znogge sa...

Star Wars har verkligen blivit en klassiker!

femfemman sa...

Rymden fascinerar!

Mösstanten sa...

Trevlig trio. Fast själv har jag aldrig fallit för Star Wars. Tillhör nog en minoritet.

Monika sa...

Rymden och stjärnorna har jag alltid gillat och Star Wars-frälst har jag varit sedan 1977 😁

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tänk att filmen kom för fyra decennier sedan!

Anna-Lena, något nytt dyker upp hela tiden!

Mösstanten, det vet jag inte men filmerna sevärda, fortfarande.

Monika, då var du före mig :)

Evelina Nilsson sa...

Skäms för att säga att jag aldrig sett Star Wars...

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, inget att skämmas för...

Ama de casa sa...

Ooo... Med det temat skulle jag i alla fall fått till en tisdagsduo av dom 8 böcker jag har i min bokhylla :-)
Skulle jag få komplettera med böcker från garaget skulle jag kunna få till flera triosar :-D

Robert W sa...

Jag såg de tidiga Stjärnornas krig-filmerna, men sen har det ju bara svämmat över, så nu har jag ingen koll längre.

Klimakteriehäxan sa...

Jag tillhör minoriteten som aldrig sett Star Wars.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, underbart, fint bibliotek du har :)

Robert W, på fyrtio år är det lätt att svämma över.

Klimakteriehäxan, du har missat något trevlig och sevärt.

Vargnatt sa...

Star Wars är bra filmer :)

Fialia sa...

Visst är star wars bra, särskilt 4,5 och 6!

Mrs Calloway sa...

har inte ens sett Star Wars. men Resa till planeterna ska jag ta mig en titt på

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, riktigt bra och sevärda filmer :)

Fialia, alla är sevärda!

Mrs Calloway, Peter Ekbergs böcker är riktigt bra.

Lena sa...

Har aldrig läst någon bok från Star Wars universumet. Men alla filmer har jag sett och äger.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, inte så ofta jag läser boken om jag sett filmen, men det finns Star Wars-kokböcker och annat.

Cinnamon sa...

Star Wars har en ju sett. Tack för boktipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, filmer som man kan se om och om igen.

Ugglanoboken sa...

Jag har också gillat Star Wars ända sen jag såg den första filmen. Tack för dina tips!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, har man tre söner så blir det att man tittar på ett och annat, fast den första filmen såg jag med maken på tu man hand på bio :)

Scylla sa...

Star Warsorigami, ha ha! Vad fint! Ja, Star Wars är ju fantastisk. Och när den första kom... man hade ju inte sett något liknande. Fantastiskt vad de lyckades åstadkomma med de medel som stod till buds då.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, visst var de första filmerna fantastiska.

Åsa sa...

Origami för star wars låter riktigt avancerat. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, rätt papper och lite tålamod :)