Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 juli 2020

En sommar i Devon av Lucy Diamond

"och återgick därefter till att förbereda barnens lunchlådor. Eftersom hon var i desperat behov av en storhandling var lunchlådorna tragiskt torftiga (varsin macka med kycklingrester, varsitt äpple och några ostbitar och kex) och de skulle utan tvekan få hennes barn att framstå som fattiga och vanvårdade i jämförelse med klasskamraternas lunchlådor" (sid 39)
En sommar i Devon (2020) av Lucy Diamond är en precis en sån bok med brittisk känsla som man vill läsa på sommaren. Bra surrogat nu när man inte få resa, fin igenkänning. Flera av platserna finns på riktigt. När det är lågvatten i Bigbury-on-Sea kan man gå hela vägen över till Burgh Island. Där finns ett vackert hotell i art deco-stil där både Agatha Christie och Noël Coward trivdes på den gamla goda tiden. Det sägs att deras afternoon tea (och drinkar...) är fantastiska. När det är högvatten kan man åka över till ön i en underbar gammal havstraktor, som familjen Casteldine gör i boken. I slutet av boken finns några trevliga recept.

Olivia har nyligen blivit änka, och efter sin makes död upptäcker hon något som får hennes liv att vändas upp och ner. Dottern Freya har en lyckad karriär som husläkare, men när hon begår ett misstag på jobbet ställs hennes framtid på spel. Olivias svärdotter Harriet ser fram emot en semester med maken Robert och tonårsdottern Molly, men det Harriet inte vet är att Robert bär på en hemlighet. Och det gör även Molly.
Flera smakbitar: HÄR.

21 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

kul med de där engelska romanerna där en känner igen sig. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, precis, härlig läsning när längtan blir stor 🇬🇧

femfemman sa...

Håller med dej! Tycks vara perfekt läsning...både sommar och vinter. Alltid lite speciellt när man förlägger handlingen till platserna känner igen. //Anna-Lena

Monika sa...

Tänk, jag har fortfarande inte läst något av Lucy Diamond, men jag tror minsann att en av hennes böcker står i hyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, så är det, underbart att resa i läsfåtöljen.

Monika, bra läsning när man inte kan resa.

Mia Eggimann sa...

Den har jag läst. Kollade på bilder på Devon, jösses vad fint det är där.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, mycket i England är fint 🇬🇧

Lottens Bokblogg sa...

Den lät lockande. Har inte läst något av henne faktiskt.

tanthuset.blogg.se sa...

Ojoj, nu blir läslistan längre :D

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, fin sommaravkoppling ❤️

Mia, perfekt läsning för oss anglofiler :)

Bokdamen sa...

Devon har jag varit mycket i, fint, bodde där ett tag. Tack för smakbiten!

Robert W sa...

Jag vill gärna åka till England och dricka afternoon tea på hotell. Det var längesen! Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, låter jättetrevligt.

Robert W, jag längtar också 🇬🇧

Paula sa...

Jag förstår så väl att du gillar att läsa om miljöer med hög igenkänning! Jag har aldrig varit i England, bara sett otaliga filmer och serier därifrån. Som resmål har jag länge önskat att få åka till Skottland och/eller Irland men slåss nog nu om tiden längre finns för att göra det möjligt. Nå, man kan alltid drömma...
Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Paula, man lär sig mycket av bra filmer... och människorna är rätt lika oavsett vart man kommer.

Cinnamon sa...

Den där vill jag läsa1 Tack för smakbiten!

Znogge sa...

En bra och läsvärd bok!

Åsa sa...

Ger ju en extra dimension till läsningen när man väl känner till platserna. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, en läsvärd bok på många sätt.

Znogge, en bra bok på många sätt.

Åsa, roligt med igenkänning.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den tyckte jag mycket om. Feelgood är precis min genre.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, perfekt sommarläsning.